De zomer is in volle gang en de terrasjes zijn gezellig gevuld, maar er is één uitdaging: de horeca heeft dringend behoefte aan nieuw personeel! Na de uitdagende periode van de coronapandemie, hebben veel werknemers uit de horeca ander werk gevonden. Daardoor is er nu een tekort aan personeel in de horecasector. Met een creatieve campagne wil Mechelen nieuwe talenten aantrekken en zo de horeca een boost geven.
Droom je van een carrière in de horeca? Dan is het nu hét moment! Mechelen serveert een smaakvolle campagne om het personeelstekort aan te pakken. Het idee voor de campagne ontstond nadat horecaondernemer William Leclef contact opnam met de schepen van Economie Greet Geypen, om te brainstormen over het tekort aan personeel in de horecasector.
“Als horecaondernemer voel ik de druk van het personeelstekort. Het is geen alleenstaand feit. Ook de collega’s uit Mechelen, uit Vlaanderen en zelfs over de landsgrenzen heen, kunnen wel helpende handen gebruiken. Heel wat werknemers verlieten de sector tijdens de periode van tijdelijke werkloosheid en gingen elders aan de slag. Om deze problematiek te counteren heb ik contact opgenomen met schepen Greet Geypen met de vraag of er een actie op touw gezet kon worden. Dit resulteerde in een grootschalige campagne die we vanaf nu in gang zetten, waarbij we mensen willen aanmoedigen voor een job in onze Mechelse horeca”, legt William Leclef van brouwerij Het Anker uit.
Greet Geypen was snel voor het idee gewonnen. “Niets doen is geen optie. We dragen onze horeca een warm hart toe. We houden allemaal van lekkere etentjes en van gezellig een terrasje doen en onze bezoekers uit binnen- en buitenland warm en kwalitatief ontvangen. Maar dat kan alleen als er voldoende personeel is om het draaiende te houden. En daar nijpt het schoentje. In overleg met Horeca Mechelen en handelaarsorganisatie Mechelen MeeMaken, hebben we daarom een ludieke en positieve campagne uitgewerkt. Met het oog op de zomervakantie was het belangrijk dat we snel schakelden, zodat we met deze oproep ook jobstudenten kunnen bereiken. Met deze campagne zetten we de horeca in de kijker, stimuleren we mensen om aan de slag te gaan en helpen we de horeca in hun zoektocht naar meer personeel”, klinkt het bij de schepen van Economie.
Vaste medewerkers, flexi-jobbers en jobstudenten gezocht
De horecacampagne zal op verschillende plekken zichtbaar zijn. In de eerste plaats in de Mechelse horecazaken zelf via affiches en bierviltjes. Slogans zoals o.a. “become the next best bartender” en “word onze horecaheld”, moeten de aandacht trekken van mensen die interesse hebben in een job in de horeca. Geïnteresseerden kunnen hun gegevens achterlaten op de bierviltjes of contact opnemen met de desbetreffende horecazaak.
Christian Michiels, voorzitter van Horeca Mechelen en iemand die al jaren met veel passie in het vak staat, is tevreden met deze campagne. “Mechelen is een bruisende stad en de horeca heeft daar ook een belangrijk aandeel in. We willen onze klanten de best mogelijke service bieden en daar hebben we uiteraard voldoende personeel voor nodig. Deze campagne is van essentieel belang om dit te realiseren. Ik hoop dat veel mensen met een hart voor horeca zich aanmelden. De horeca is op zoek naar vaste medewerkers, flexi-jobbers en jobstudenten. Onze Mechelse horecazaken zullen hen met open armen ontvangen.”
Om zoveel mogelijk mensen te bereiken, wordt de horecacampagne ook gevoerd via de digitale weg. Zo zal de campagne ook verschijnen op de digitale zuilen van de stad, maar evengoed via o.a. Facebook en Instagram.
Net zoals tijdens de coronaperiode zorgt Mechelen MeeMaken mee voor de ondersteuning van de Mechelse horeca. Het totale kostenplaatje van de campagne bedraagt zo’n 5.000 euro. De handelaarsorganisatie legt 1.500 euro bij.
“Handel en horeca worden vaak in dezelfde zin uitgesproken. Wat wij gemeen hebben is dat wij ondernemers zijn, voor werkgelegenheid zorgen en meer beleving in de stad brengen. Als het goed gaat met de handel, profiteert de horeca daar mee van en vice versa. Wij hebben een goede verstandhouding en het is evident dat we elkaar ondersteunen en versterken. Een sterk handelsapparaat is gebaat bij een goed draaiende horeca”, aldus Geert Milis, voorzitter van Mechelen MeeMaken.
Schuif aan bij de smaakvolle campagne van Mechelen en word het ontbrekende ingrediënt in de horeca! Wie interesse heeft kan voor meer info terecht op shoppeninmechelen.be/helpdehoreca.
Onder het statuut flexi-job kun je onbeperkt een centje bijverdienen zonder dat je extra belastingen betaalt. Dat betekent dat wat je verdient, je netto in jouw handen krijgt. Wie komt in aanmerking voor een flexi-job? Werknemers die al minstens 4/5 werken voor één of meerdere andere werkgevers dan de werkgever van de flexi-job, kunnen een flexi-job uitoefenen. Ook gepensioneerden hebben de mogelijkheid om van flexi-jobs gebruik te maken.