Stad Mechelen en Decathlon werkten samen een oplossing uit voor hinderlijk gestalde of achtergelaten fietsen in de stationsbuurt. Mechelen schenkt de in beslag genomen fietsen op periodieke basis aan de sportwinkelketen. Aan die samenwerking koppelt het bestuur ook een sociaal-circulaire opdracht: Decathlon geeft de fietsen een tweede leven met focus op Mechelse goede doelen, partners en lokale (sociale) tewerkstelling.
In de stationsbuurt bevinden zich heel wat hinderlijk geplaatste of achtergelaten fietsen. Stad en politie halen deze fietsen op geregelde momenten op en stockeren ze. Het afgelopen jaar vonden zeven dergelijke ophaalacties plaats. De opslagruimte aan het oud stadsmagazijn is echter verzadigd. De stad ging dus op zoek naar een structurele oplossing voor de fietsen om ze ook een betere herbestemming te geven.
Fietsenstroom
“Het gaat over fietsen die in de verboden zone aan het stationsplein staan,” zegt Preventieschepen Abdrahman Labsir. “Die zone staat duidelijk aangegeven, maar heel wat pendelaars stallen daar toch hun stalen ros. Door de beperkte ruimte en de werken veroorzaken deze fietsen echter heel wat overlast. Het zijn die fietsen die we na de verschillende ophaalacties hebben weggenomen en waarvan slechts de helft van de eigenaars deze terug kwam halen, mits zij een retributie van 5 of 10 euro betaalden. Alle info wordt zorgvuldig gedeeld met de politie, die bijvoorbeeld de rechtmatige eigenaars van gegraveerde fietsen verwittigt en doorverwijst naar het stadsmagazijn.
Gezien de overlast van het afgelopen jaar gaat het om grote aantallen fietsen. “We zochten dus naar een partner die deze fietsenstroom op periodieke basis een nieuw leven kan geven vermits we onze magazijnen en diensten – die heel wat losse vragen krijgen – willen ontzorgen en de fietsen anders stof vergaren,” gaat schepen Labsir verder. “Er vonden daarom gesprekken plaats met mogelijke partners in regio Mechelen, waarbij Decathlon de beste kaarten kon voorleggen om de fietsen te herbestemmen. Bij deze eerste schenking mag de sportwinkelketen 150 fietsen verwachten. Ieder kwartaal volgt een nieuwe ophaling.”
Een tweede leven
“Voor de stad was het essentieel om aan deze samenwerking een sociaal-circulaire opdracht te koppelen,” vertelt schepen Labsir. “Decathlon en hun partners herstellen de fietsen en bieden deze tweedehands aan, wat leidt tot (sociale) tewerkstelling in de regio. Bovendien wordt samengewerkt om de opleiding fietshersteller op te waarderen. Sommige fietsen komen ook bij Mechelse goede doelen terecht in plaats van op de tweedehandsmarkt. Ook kunnen de fietsen ingezet worden voor opleidingen fietshersteller. De fietsen krijgen dus letterlijk een tweede leven.”
“Daarbij werkt Decathlon maximaal samen met Mechelse partners en initiatieven,” vult gemeenteraadslid Barbara Van de Perre, die nauw betrokken is bij het initiatief, aan. “Dat was voor onze stad een zeer belangrijke voorwaarde om mee op te nemen in de samenwerkingsovereenkomst. Zo blijft dit een duurzaam, lokaal verhaal met een sterke synergie tussen stad, Decathlon en partners. Voor de circulaire principes baseren we ons op de Ladder van Lansink, waarbij afval – in dit geval fietsen, fietswrakken of onderdelen van fietsen – zoveel mogelijk vermeden of nuttig toegepast wordt.”
Compensatie
De fietsen krijgen minstens drie maand onderdak in één van de stadsmagazijnen. Als de eigenaar ze tijdens die periode niet komt ophalen, kan de stad deze fietsen schenken aan Decathlon. Binnen de nieuwe wetgeving kan de eigenaar echter binnen de vijf jaar diens fiets nog terug claimen. In zo’n geval voorziet Decathlon een proportionele vergoeding.