In de maand april zullen in de dorpscentra van Willebroek en deelgemeenten Blaasveld, Heindonk en Tisselt enkele ingrepen plaatsvinden die moeten helpen om ‘de cultuur van 30 per uur’ te realiseren.
De gemeente Willebroek onderschreef in 2022 ‘De coalitie van 30’ en nam daarmee het engagement op meer zones-30 te realiseren. Dit was dan ook een belangrijk onderdeel van het nieuwe bestuursakkoord dat Groen, Open VLD en N-VA eind 2021 afsloten.
Verkeersveiligheid voorop
“Uit alle cijfers blijkt dat je de risico’s op ongevallen flink vermindert wanneer het gemotoriseerd verkeer minder snel rijdt”, stelt schepen van Mobiliteit, Thierry Serrien. “Voor actieve weggebruikers, dus de voetgangers en de fietsers, wordt het dan veel veiliger.”
Inzetten op leefbare dorpscentra
“Zeker in de dorpscentra is het ook zaak het leven aangenamer te maken door meer rust te brengen”, aldus schepen Serrien. De maatregel heeft ook als bedoeling sluipverkeer door bijvoorbeeld het dorpscentrum van Heindonk of Tisselt te ontmoedigen.
Duw in de rug van Willebroek Fietsvriendelijk
De schepen van Mobiliteit stelt dat het ook de bedoeling is fietsers een duw in de rug te geven: “In een zone 30 voelen fietsers zich al een flink pak meer op hun gemak en dat is nodig, want we willen meer mensen op de fiets, zeker voor afstanden binnen de eigen gemeente.”
Van bewustwording tot handhaving
Het is de bedoeling dat bestuurders van auto’s, bromfietsen en vrachtwagens zich bewust worden van de cultuur van 30 per uur die in de bebouwde kom ontrolt. “Onze verkeersdienst plaatst borden en brengt markeringen op de weg aan die duidelijk zullen maken dat je de zone 30 inrijdt. Na een periode zal worden geëvalueerd waar extra maatregelen moeten worden genomen en of de handhaving moet worden opgevoerd.”
Na een evaluatie zal verder bekeken worden welke straten in de gemeente nog in aanmerking komen om er de ‘cultuur van 30 per uur’ te ontrollen. “Het is best mogelijk dat we van een draagvlak voor de maatregel evolueren naar een vraagvlak voor verkeersveiligheid, leefbaarheid en fietsvriendelijkheid”, besluit Thierry Serrien.
De nieuwe zones-30
Blaasveld
· Bezelaersstraat
· Broekstraat (tot en vanaf ingang FC Blaasveld)
· Fonteinstraat
· Molenstraat
· Molenweg
Heindonk
· Beenhouwerstraat
· Hazewinkelstraat
· Edmond Verheydenstraat (van/tot aan Kerselaarlaan)
· Kerselaarlaan
· Hoge Weg
Tisselt
· Blaasveldstraat
· Hoogstraat
· Brielen
· Brielenbrug
· Westdijk
· Beekstraat
· Baeckelmansstraat (tussen Jozef De Blockstraat en Westdijk)
Willebroek-Centrum
· Schoolweg
· doortocht Dendermondsesteenweg/Dokter Persoonlaan/Vredesbrug
· Mechelsesteenweg (vanaf Molenstraat vanuit Blaasveld)
· Fabriekstraat
· Tisseltsesteenweg (fietssuggestiestrook)
· Kapelstraat
· Westzavelland
· Breendonkstraat (Vanaf Kappelenboslaan)
· Scheldelaan