Mechelen leent zich uitstekend als decor voor teambuildings en de stad gaat hier dan ook een heel jaar lang extra op inzetten. Meet in Mechelen organiseert namelijk een opvallende teambuildingcompetitie. Uit verschillende kandidaten selecteerde een vakjury vijf teambuildingactiviteiten op maat van Mechelen die de komende maanden uitvoerig zullen uitgetest en beoordeeld worden. Eind 2023 kennen we dan de ultieme winnaar van de Mechelen Award.
“Mechelen heeft zich de laatste jaren sterk op de kaart gezet als aantrekkelijke bestemming voor bedrijfstoeristen. Dat hebben we onder meer te danken aan onze centrale ligging en goede bereikbaarheid, maar ook aan onze conferentie- en evenementenfaciliteiten en een ruim aanbod aan recreatieve en culturele activiteiten. Meet in Mechelen adviseert bedrijven en zet hen op weg met bedrijfsevents in onze stad. Ook voor teambuildings zien we een groot potentieel in Mechelen. Om dat potentieel verder aan te boren zetten we een heel jaar lang vijf unieke en vernieuwende teambuildingactiviteiten in de kijker via een competitie”, aldus schepen voor Toerisme Björn Siffer.
Vijf teambuildings op maat van Mechelen
Eind vorig jaar schreef Meet in Mechelen een wedstrijd uit met als opdracht: ‘Werk een teambuildingactiviteit uit op maat van Mechelen’. Kandidaten konden gebruikmaken van elementen die de stad typeren, zoals erfgoed, kenmerkende gebouwen, verhalen of legendes. Ook samenwerking met lokale partners leverde extra punten op. Een vakjury selecteerde vijf winnaars:
* Operatie KABAS van Event Masters: deelnemers moeten een escape game spelen in het stadscentrum van Mechelen waarbij ze zo snel mogelijk moeten zien ontsnappen en Opsinjoorke mee smokkelen.
* Build The City van EventMosaic: de deelnemers strijden om de titel van Hertog van Mechelen en Aartsvader van de lage landen door middel van praktische proeven en onderhandelingen.
* Mechelen Unboxed van Geoteam: de teams krijgen een doos die bij een specifieke locatie in Mechelen hoort en moeten puzzels en raadsels oplossen om de muntencode van de box bij elke locatie te ontrafelen.
* Buildin’in Mechelen van Perfect+: deelnemers krijgen challenges die leiden tot één doel: bouwen. Van nederzetting tot moderne stad. Eén sleutel tot succes.
* De Nekker – Escape Walk van De Gouden Kooi: in dit spel worden de teams ondergedompeld in het verhaal van de stadslegende van de Nekker en moeten ze puzzels oplossen om te voorkomen dat er een volgend slachtoffer valt.
“Al deze activiteiten brengen mensen spelenderwijs samen en versterken de onderlinge band tussen collega’s. Het is goede promotie voor Mechelen en dat is een goede zaak voor onze horeca- en andere toeristische partners”, aldus schepen Siffer.
In de praktijk
Na deze eerste selectieronde brengen we de geselecteerde teambuildings ook echt in de praktijk. De projecten zullen dus worden verkocht en uitgevoerd. De klanten zullen mee het project beoordelen. Het zijn immers zij die aan den lijve kunnen ondervinden of de teambuilding aanslaat. Eind 2023 worden alle beoordelingen naast elkaar gelegd en kennen we de winnaar van de Mechelen Award.
Voor hun geleverde werk krijgen de deelnemende agentschappen alvast een mooie return. De geselecteerde projecten zullen gedurende het hele jaar uitvoerig aan bod komen op eventnews.be, een online nieuwsplatform binnen de MICE-wereld. MICE staat voor Meetings, Incentives, Conventions en Exhibitions. Daarnaast worden de teambuildings natuurlijk verkocht aan een marktconforme prijs.
De eindlaureaat van de competitie ontvangt een gouden ticket, waarmee het meteen geselecteerd is voor de finale van de Belgian Event Awards 2023 (BEA’s) in de categorie B2E op 15 november 2023. Dat is een jaarlijkse wedstrijd georganiseerd door het vaktijdschrift Experience waar de beste evenementen en disciplines van het jaar worden beloond. In 2019 was Stad Mechelen nog host van het event.
“Dit is Mechelen op zijn best. We stimuleren toerisme, maar doen dat op onze eigen, originele manier en we laten onze toeristische partners schitteren”, besluit schepen Siffer.