Wie vandaag op het K. Albertplein wandelt of rijdt, kan er niet naast kijken: er zijn twee grote werven actief. Eén aan de bovenbouw van perron 1 en 2 van het station en één op het stationsplein en zijn omliggende straten. Om die hinder zo veel mogelijk te beperken, moet niet alleen de aannemer, maar ook alle weggebruikers zich aan de strikte verkeersregels houden. Vooral foutief gestalde fietsen zijn hinderlijk en gevaarlijk voor de andere weggebruikers. Daarom organiseren we een grote lenteschoonmaak op 3 april en voorzien we extra ruimte in de Stationsstraat en aan de Arsenaalzijde.
De bovenbouw van het station
Sinds de afbraak van het station begin 2022 is de aannemer gestart met de bouw van de 2 eerste sporen en perrons van het nieuwe station. In 2024 verschijnt er, net als aan de Arsenaalzijde, een prachtige luifel boven perron 1 en 2. Maar de grond- en funderingswerken gingen niet zonder slag of stoot. De ondergrond wordt eerst op de aanwezigheid van ondergrondse obstakels gescand. Dat zijn geen waardevolle vondsten, wel afval van het vorige station zoals muren, wapeningsstaven en hout. De grond wordt ter plaatse gezeefd en afgevoerd. Eens op diepte wordt een fundering van grindpalen aangebracht.
“Tegen eind volgend jaar moet ook de gevel aan de stadszijde van het station klaar zijn. Dat is belangrijk om de dynamiek van het project zichtbaar te houden. Het stationsplein is een zichtlocatie, een poort naar onze stad. De iconische, transparante stationsbogen geven ook een idee van de beeldkwaliteit van het toekomstige plein, zowel in voorlopige als later in definitieve aanleg”, zegt burgemeester Alexander Vandersmissen.
Aan de kant Antwerpen valt al wel een glimp van het toekomstige perron 1 waar te nemen. Bovenop het betonnen bufferbekken vlechten de werfarbeiders momenteel de wapening voor het perron. Hieronder bevindt zich het bufferbekken waarin het regenwater, afkomstig van de luifel wordt opgevangen. Dit hemelwater zal worden gerecupereerd om o.a. de binnentuin van de stationsplaza van water te voorzien en voor het sanitair.
Volgende stap in de heraanleg van het K. Albertplein en de stationsomgeving
Afgelopen winter heeft de aannemer fors doorgewerkt op het stationsplein en de omliggende straten. De volgende fase volgt na de paasvakantie: dan start de ombouw van de Hendrik Consciencestraat. Deze werken duren ongeveer een maand. Nadien splitsen we het bus- en autoverkeer. De Leopoldstraat wordt dubbelrichting voor auto’s. De Colomastraat wordt een doodlopende straat. De Hendrik Consciencestraat wordt een tweerichtingsstraat voor bussen met fiets -en voetpad aan beide zijden. Lokaal autoverkeer, taxi’s, laden en lossen kan via een lus Coxiestraat, Stationsstraat om de Hendrik Consciencestraat te bereiken. De bushaltes worden in functie van de werken regelmatig verplaatst. De Lijn communiceert dit online en aan de haltes.
In de Stationsstraat richting Leuvense Vaart breidt de aannemer eind mei de werf uit tot aan de Postzegelbrug. Daardoor wordt het dubbelrichtingsfietspad naar de kant van Bar Marie verlegd. De in-en uitgang van de bewaakte fietsenstalling verhuist ook mee naar die kant.
“Het stationsplein is nog altijd wat kaal nu, maar dat zal snel veranderen”, meldt schepen Princen. “Eind maart worden de opgebroken zones op de rotonde aangeplant. In totaal komen er maar liefst 47 nieuwe bomen en 330 m2 groenzone bij. Er komen ook extra zitbanken en tegeltuinen. Tegen de zomer kunnen we genieten van het nieuwe, fleurig groene jasje van het tijdelijke plein.”
Orde op het plein
Twee werven, tal van verkeersstromen, bewoners, horeca -en handelszaken. Het hele projectteam buigt zich iedere dag over een enorme ruimtelijke puzzel. Om een vlotte en veilige doorstroming te garanderen, vragen we alle weggebruikers zich aan de strikte verkeersregels te houden. Dat geldt ook voor de duizenden fietsers die dagelijks gebruik maken van het bus- en treinstation. We vragen aan de fietsgebruiker dat hij ook rekening houdt met voetgangers, kinderwagens en minder mobiele mensen door hun fiets op een correcte manier stallen.
“Om hieraan tegemoet te komen, zorgen we dat er een duidelijk afgebakende zone komt waarbinnen fietsen vanaf 3 april moeten gestald worden. Tussen de bomen tegenover het busstation brengen we belijning aan zodat het duidelijk wordt waar de fiets kan gestald worden. Maar dat is niet alles” zegt schepen van Mobiliteit Vanmarcke” De Arsenaalzijde breiden we uit met 750 nieuwe fietsstalplaatsen. Ook dat was nodig, want de nieuwe fietsverbinding langs de Tangent is een enorm succes.”
In samenwerking met Fietspunt en de BOA’s van de Stad Mechelen ruimen we op 3 april nog eens het hele stationsplein op. Ook de fietsnietjes in de Consciencestraat verdwijnen voor de heraanleg van de straat. Na een sensibiliseringsperiode van drie weken met fietslabels, werfdoeken en online berichtgeving worden de weesfietsen verwijderd op kosten van de eigenaar. Per opruimactie zorgt stadstoezicht voor een correcte registratie en aanmaak van een digitaal register. Zo kan alleen de wettige eigenaar zijn fiets terugkrijgen na het betalen van een retributie. QR-codes ‘Fiets Kwijt?’ op de banners en bordjes leiden naar de webpagina van het stationsproject: mecheleninbeweging.be.