Mechelen heeft het grootste aandeel elektrische cambio-deelwagens op haar grondgebied. Het aantal gebruikers van elektrische cambiowagens is vorig jaar spectaculair toegenomen. Zo blijkt uit recente cijfers van de deelwagenaanbieder. Mechelen blijft daarmee andere Vlaamse centrumsteden als Leuven en Gent ver vooruit. “Mechelse deelwagengebruikers hebben elektrisch rijden echt ontdekt.”
Cambio kan in Mechelen op goede resultaten terugblikken. Het aantal ritten van de cambio-deelwagens nam vorig jaar toe met haast 20%. Maar opvallend zijn vooral het aantal elektrische ritten. Die zijn goed voor een stijging van 45%. Haast 1 op 4 ritten is daarmee vandaag elektrisch in Mechelen.
Bijna 40% van alle cambiogebruikers heeft al eens elektrisch gereden, en de stijgende cijfers tonen aan dat velen ook na die eerste keer blijven elektrisch rijden. De Dijlestad blijft daarmee andere centrumsteden als Leuven en Gent ver voor.
“Door een voldoende groot aanbod aan elektrische deelwagens op een ruim aantal plaatsen aan te bieden en door bijvoorbeeld in te zetten op demosessies, verlagen we duidelijk de drempel om voor de eerste keer elektrisch te rijden,” licht schepen van mobiliteit Vicky Vanmarcke toe. “ Zo brengen we heel wat nieuwe mensen in contact met elektrisch rijden, vorig jaar meer dan 300. In totaal reden daarmee meer dan 900 unieke gebruikers met een e-wagen in 2022. Bovendien worden die daarna ook ambassadeur voor deze auto’s, wat dan weer anderen tot elektrisch rijden aanzet.”
Het aantal elektrische wagens is in Mechelen ook substantieel groter dan in andere Vlaamse steden, wat mee het succes verklaart. Van de 99 cambiowagens is 29% elektrisch. Op korte termijn komen daar nog 3 elektrische Peugeots e-208 bij. Ter vergelijking: in Leuven is dit 12,62%, in Gent 11,68%.
“Gezien het succes willen we ook dit jaar het aanbod blijven uitbreiden,” aldus Vanmarcke. “We zien ook dat er grote interesse is voor een deelwagenpark met verschillende modellen. Momenteel kunnen cambio-gebruikers naast compacte stadswagens ook plaatsnemen achter het stuur van een bestelwagen om goederen mee te vervoeren of bijvoorbeeld mee te verhuizen, een ruime gezinswagen en zelfs een zeven- en negenzitter. Die zevenzitter is trouwens een van de populairste wagens die dus duidelijk zijn doelpubliek bereikt. Op lange termijn moeten ook deze elektrisch worden.”
“Vanuit cambio zijn we heel enthousiast over de resultaten in Mechelen,” zegt Geert Ghesquière van cambio. “Dit project toont aan dat we door als autodeelaanbieder én stad de krachten te bundelen autodelen een stevige duw in de rug geven. Door deze samenwerking konden we niet alleen sneller groeien, ook naar de rand toe, maar slagen we er ook in ons wagenpark versneld te elektrificeren en te vergroenen. Elke Mechelaar kan nu heel makkelijk kennis maken met elektrisch autodelen.”
Om aan de stijgende behoefte aan elektrisch rijden tegemoet te komen, bouwt Mechelen ook haar aanbod aan laadpunten uit. “Op dit moment zijn we koploper qua aantal laadpunten per capita, en dat willen we ook blijven,” aldus Vanmarcke. “Mechelen telt vandaag 338 (semi-) publieke laadpunten. Het is onze ambitie tegen 2030 over 870 laadpunten te beschikken, één per 100 inwoners. Op dit moment bekijken we heel wat locaties voor bijkomende laadpunten in de publieke ruimte.
De cambio-auto’s legden in 2022 in totaal 2 162 948 km af, een stijging met 33% tegenover het jaar daarvoor. Het aantal afgelegde e-kilometers steeg zelfs met bijna 70%. Gemiddeld genomen was elke auto goed voor 411 ritten per jaar, wat neerkomt op meer dan 1 rit van gemiddeld 60 kilometer per dag.