De Mechelaar heeft duidelijk zijn weg naar deelwagens gevonden, zo blijkt uit cijfers die de stad vandaag vrijgaf. De verschillende aanbieders lieten in 2022 een forse groei optekenen, en liggen daarmee in lijn met de nationale cijfers die recent gepubliceerd werden.
De verschillende aanbieders van deelauto’s, Poppy, Cambio en Klimaan konden in 2022 op een toenemende interesse rekenen. Het aantal gereden kilometers nam ook fors toe. Ze gingen van 1 859 000 naar 2 890 000 kilometer, goed voor een stijging met 55%. In totaal rijden er in Mechelen op dit moment 194 deelwagens rond, die bijna 2000 privé-wagens vervangen.
“We zijn heel blij dat onze inspanningen voor deelmobiliteit zich nu ook op het terrein vertalen,” klinkt het bij schepen van mobiliteit Vicky Vanmarcke. ”In Mechelen hebben we altijd een pioniersrol gespeeld. Terwijl andere steden geleidelijk aan op deelmobiliteit gingen inzetten, hebben wij niet afgewacht. We vertrokken daarbij vanuit het principe dat een ruim, gediversifieerd en goed toegankelijk aanbod de vraag naar deelwagens in de hand werkt. Vandaag blijkt dat deze aanpak de juiste is. Deelmobiliteit heeft zich in enkele jaren in onze stad verankerd.”
Stevige toename deelgebruikers: 33% Cambio – 144% Poppy
Elke aanbieder van deelwagens heeft een eigen systeem. Cambio werkt met vaste standplaatsen die over de hele stad en Mechelse dorpen zijn verspreid. De Mechelse cambiowagens legden in 2022 in totaal 2 162 948 km af, een stijging met 33% tegenover het jaar daarvoor. Ook het aantal gebruikers steeg met 33% ten opzichte van 2021 tot een totaal van 2369. Gemiddeld genomen was elke cambiowagen goed voor 411 ritten per jaar, wat neerkomt op meer dan 1 rit van gemiddeld 60 kilometer per dag.
Poppy is een zogenaamd free-floating autodeelsysteem, waarbij je je wagen kan parkeren binnen bepaalde zones in deelnemende steden. Hun aantal ingeschreven gebruikers stegen in 2022 van 859 naar 2095, een toename met 144%. De wagens, die zowel in Mechelen zelf als de deelgemeentes opereren, waren goed voor 17.878 ritten. Klimaan is dan weer een nieuwe speler die 4 elektrische wagens aanbiedt. Ze kunnen rekenen op 50 gebruikers die dit jaar meer dan 400 ritten hebben afgelegd. Klimaan schiet daarmee stevig uit de startblokken, en wil haar aanbod dit jaar verder uitbreiden.
“Met de nieuwe wetgeving worden auto’s op fossiele brandstoffen steeds duurder en nadeliger,” vult Vanmarcke aan. “Dat zet mensen aan om na te denken over het nut van een privéwagen, over hoeveel ze die effectief nog gebruiken en over de mogelijke alternatieven. Met ons spreidingsplan voor deelwagens bieden we de Mechelaar een alternatief op maat, vlakbij hun woning en zonder parkeerzorgen.”