Uit recent vrijgegeven cijfers van deelfietsaanbieder Blue-bike komt Mechelen naar voor als de derde Vlaamse stad wat betreft het aantal ritten per inwoner. Ook qua aantal gereden ritten zit Mechelen in de top 5. Het aantal ritten en gebruikers van de blauwe fietsen in de Dijlestad nam vorig jaar ook fors toe.
Mechelen sluit hiermee aan bij de opwaartse trend die Blue-bike in 2022 over heel België liet optekenen. In de Dijlestad waren de fietsen vorig jaar goed voor 20 267 ritten of 56 ritten per dag, terwijl er in 2021 nog 13 293 of 36 ritten per dag werden opgetekend. Goed voor een spectaculaire toename met 52,46%.
“In Mechelen beschikken we over twee deelfietsaanbieders, die elk een ander doelpubliek bereiken,” licht schepen van Mobiliteit Vicky Vanmarcke toe. “De Blue-bikes richten zich meer op pendelaars of bezoekers die de fietsen gebruiken om de laatste kilometers naar hun bestemming af te leggen.”
“Met 2.829 unieke gebruikers en 142 fietsen verspreid over 4 verschillende punten (Centraal station voorkant 88, Centraal station Arsenaal 24, station Nekkerspoel 22 en Veemarkt 8) laat Mechelen goede cijfers optekenen. We zijn heel tevreden met deze resultaten. Met de derdebetalersregeling die we met stad Mechelen hebben zorgen we voor een laagdrempelig systeem voor iedereen“, zegt Lisa Maes van Blue-bike.
Om die drempels verder te verlagen blijft Blue-bike ook haar app steeds verbeteren zodat het ontlenen van de fietsen zo eenvoudig mogelijk wordt, en ook zonder het gebruik van de kaart kan. Niet-leden hoeven zo ook niet meer te wachten op het aanvragen van een lidmaatschap en ontvangen van een kaart, maar kunnen de blauwe fietsen onmiddellijk gebruiken. Enkele fietsen in Mechelen beschikken nu al over het systeem (standplaats Arsenaal).
“In Mechelen betaal je voor een rit met een Blue-bike 1,5 € in plaats van 3,5 € per dag,” zegt Vanmarcke. “Als stad leggen wij 1 euro bij, en de Vlaamse overheid voegt daar nog een euro aan toe. Dat maakt de blauwe fietsen een van de voordeligste mobiliteitskeuzes. De cijfers laten zien dat dit vervoersmiddel, vaak in combinatie met het openbaar vervoer, een goed werkend systeem is dat duurzaam transport stimuleert en de mobiliteit en verkeersveiligheid van onze mooie stad versterkt.” besluit Vanmarcke.