Recent werd Mechelen nog beloond voor haar inzet rond deelmobiliteit met de LEKP-award en de European Shared Mobility Award. Vandaag tonen ook de cijfers een gigantische groei aan. Het gebruik van cambio deelwagens in Mechelen zit in de lift, zo blijkt uit cijfers die de stad vandaag bekendmaakte. Ook in een tevredenheidsenquête tonen deelwagengebruikers zich enthousiast over de cambiowagens.
In 2021 waren de cambiowagens goed voor 31.720 ritten waarin 1.626.000 km werd afgelegd. De cijfers tot en met november dit jaar geven een stijging van het aantal ritten ten opzichte van vorig jaar aan met 18,4%. Ook het aantal afgelegde kilometers steeg met 33,2% terwijl het aantal unieke gebruikers toenam met 32,8%.
Cambio is daarmee een vast onderdeel van de Mechelse mobiliteit. Sinds 2019 steeg het aantal deelwagengebruikers over álle aanbieders heen ook van 1681 naar 3034, dat is een toename van 55%. Daarin zitten ook heel wat cambio-gebruikers vervat : alleen al dit jaar maakten maar liefst 2.263 mensen gebruik van deze Mechelse deelwagens.
97% tevreden en blijft delen.
Tweejaarlijks voert cambio een tevredenheidsenquête uit onder haar cliënteel.
Uit die enquête waarop 372 Mechelse cambiogebruikers inschreven, uitte 97% zich tevreden tot heel tevreden met de aangeboden dienstverlening.
“We stellen vast dat deelwagengebruikers enthousiast zijn en niet meer afhaken eens ze de stap naar deelauto’s gezet hebben,” zegt schepen van mobiliteit Vicky Vanmarcke. “Er is nog heel wat koudwatervrees bij heel wat gezinnen, waardoor we als stad proberen zoveel mogelijk drempels weg te werken. We bieden hiervoor incentives aan via allerlei initiatieven zoals ons mobiliteitsbudget bij het inleveren van een nummerplaat of acties zoals ‘delende buurten’, waarbij mensen laagdrempelig deelmobiliteit kunnen uitproberen.”
45 % doet privé-auto weg – 38 voetbalvelden vrije ruimte
Het toenemend gebruik van deelwagens heeft ook een impact op de ruimere mobiliteit en duurzame verplaatsingen. Bijna de helft van de gebruikers deed hun privé-wagen weg na aansluiting bij de deelwagenaanbieder en ruilde die in voor een Cambio-deelwagen. Globaal in Vlaanderen houdt 1 Cambio deelwagen 8 à 14 private wagens van de baan. Cambio haalt daarmee zo’n 13.700 auto’s van straat en maakt daarmee 38 voetbalvelden aan parkeerruimte vrij. Ook de elektrificatie van het deelwagenpark is volop aan de gang. Zo steeg in Mechelen het aantal elektrische deelvoertuigen van 3 in 2019 naar 29 in 2022. Daarmee is Mechelen koploper in Vlaanderen betreft het aandeel elektrische Cambio-deelwagens.
“Cambio wil de mensen een volwaardig alternatief aanbieden voor de eigen wagen,” zegt Geert Gesquière van Cambio. “Die wordt immers vaak weinig gebruikt en kost de mensen veel geld. Het feit dat 4 op 5 cambio-gebruikers geen eigen wagen hebben en op cambio vertrouwen voor al hun auto-verplaatsingen lijkt erop te wijzen dat we slagen in onze doelstelling die mensen een goede service aan te bieden. Dat 1 op 5 gebruikers wel nog een wagen bezit toont dan weer aan dat cambio ook een perfect alternatief kan zijn voor die 2e wagen in het gezin, een wagen die dikwijls nog minder gebruikt wordt.”
“Door in te zetten op deelwagens boeken we klimaatwinsten op verschillende vlakken”, besluit schepen van klimaat en energie Patrick Princen. “Meer deelwagens betekent dat er globaal gezien ook minder auto’s nodig zijn. Daardoor besparen we op het vlak van grondstoffen, energie maar vooral ook ruimte in de stad. Ruimte die we kunnen gebruiken om bv. meer groen in de dichtbevolkte wijken te brengen. Door de elektrificatie van de deelwagens, maken we elke rit sneller duurzaam dan alleen met verkoop mogelijk zou zijn. Tot slot stimuleren deelwagens ook de modal shift: als je fiets thuis staat en de Cambio enkel 100-den meters verder, ga je voor korte ritten en wanneer dat kan altijd de fiets nemen. Meer duurzame verplaatsingen en autodelen gaan dus perfect hand in hand en kunnen voor een stevige knik in onze uitstoot op het vlak van mobiliteit zorgen.”
“Deze resultaten stimuleren ons om ook in de toekomst te blijven inzetten op deelwagens,” besluit Vanmarcke. “ Naar de toekomst toe willen het gebruiksgemak van de deelwagens verder vergroten door het aanbod verder te verfijnen en nog meer in te zetten op het aanbieden van verschillende soorten wagens zoals bestelwagens, meer staanplaatsen aan te bieden en de elektrificatie verder door te zetten.”