Begin vorige week ging er een nieuwe fase in van de herinrichting van de Mechelse Vesten. Hierdoor krijgt een deel van Sint-Katelijne-Waver beduidend meer verkeer te verwerken. De voorbije week werd de situatie grondig geanalyseerd en besproken met Mechelen, met concrete maatregelen tot gevolg. Sinds vorige maandag is het in Mechelen tijdelijk, tot 16 december, niet mogelijk om van de Nekkerspoelstraat de Vesten op te rijden. In de omliggende woonwijken plaatste de stad knips in enkele straten om sluipverkeer te bannen. Doorgaand verkeer moet via de R6 rijden.
Door deze ingrepen kreeg de kern Pasbrug-Nieuwendijk plots beduidend meer verkeer te verwerken. Vooral op de grote straten Mechelsesteenweg, Meidoornstraat, Borgersteinlei en IJzerenveld is het bij momenten, en dit vooral tijdens de spitsuren, heel erg druk. De gemeente ontving hierover tal van meldingen van inwoners, via allerlei kanalen.
Analyse door politie
Burgemeester Kristof Sels had midden vorige week telefonisch overleg met zijn Mechelse collega om de situatie in Sint-Katelijne-Waver te duiden en mogelijke maatregelen te bespreken.
Om een objectief beeld te krijgen en de mogelijkheden verder te analyseren, ging op vraag van het gemeentebestuur de verkeersdeskundige van politiezone Bodukap regelmatig op pad om tijdens de piekmomenten de verschillende knelpunten persoonlijk te bekijken. Ook de politie op de motor ging ter plaatse om de verkeerssituatie in kaart te brengen.
Het gemeentebestuur legde een spoedoverleg vast met de stad Mechelen, politiezone MeWi en het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV). Het doel: met de gegevens van politie op zak samen tot een constructieve oplossing komen. Dat overleg vond vorige week vrijdag en op dinsdag 22 november, plaats.
Verkeerslichten aan kruispunt IJzerenveld en Putsesteenweg
Uit de analyse bleek dat het kruispunt van het IJzerenveld met de Nekkerspoelstraat en de Putsesteenweg een punt was waar veel verkeer stropte. Wagens op de IJzerenveld moeten voorrang verlenen aan deze op de Nekkerspoelstraat, met soms lange wachtrijen tot gevolg, of risicovolle manoeuvres om toch ingevoegd te geraken. Daarnaast bestaat ook het risico dat mensen nog meer de kleinere straten in de omgeving willen gebruiken.
Daarom zal AWV op vraag van de gemeente vanaf 23 november tijdelijke verkeerslichten plaatsen aan dat kruispunt. Zo zal het verkeer van IJzerenveld vlotter de Putsesteenweg richting Bonheiden of tangent kunnen bereiken. Deze verkeerslichten zullen actief zijn van 7.30 tot 9 uur, het drukste moment van de dag.
De rest van de dag zullen de verkeerslichten op knipperstand staan. De lichten de hele dag gewoon laten werken, zou op rustigere momenten net tot extra files leiden.
De verkeerslichten blijven staan tot de doorgang van de Nekkerspoelstraat naar de Mechelse ring weer opent op 16 december.
Opvolging
De gemeente blijft de situatie dagelijks opvolgen en zullen ingrijpen indien nodig. Zo is er volgende week alvast een nieuw overleg gepland tussen Sint-Katelijne-Waver, Mechelen en AWV.
De huidige situatie is wellicht het gevolg van het afsluiten van de doorgang tussen de Nekkerspoelstraat en de ring. Wanneer deze doorgang weer opent, zal er normaal gezien weer minder verkeer via Pasbrug-Nieuwendijk rijden. Maar ook dat blijft men opvolgen.