Op dinsdagmorgen 11 oktober heeft de Fietsersbond het aantal voetgangers en fietsers geteld op het Hoogstratenplein aan Nekkerspoel tijdens de ochtendspits. Dat deden ze om de aandacht te vestigen op de geplande schrapping van drie voetgangers- en fietsoversteken op het kruispunt. Ze vraagt om te wachten met deze schrapping tot alternatieve routes beschikbaar zijn zoals de geplande voetgangers- en fietsbrug tussen het Lakenmakersplein en het Tangentpad.
Tussen 8u en 8u30 werden 1300 fietsers en voetgangers geteld op de oversteken die geschrapt zullen worden binnen enkele weken. Deze moeten de 800 fietsers en voetgangers op de brug vervoegen. Deze was nu al overvol op bepaalde momenten.
Over het algemeen is de Mechelse Fietsersbond zeer enthousiast over de plannen van de stad en het Agentschap Wegen & Verkeer voor de nieuwe fietsvoorzieningen op de Vesten. Toch heeft ze haar bedenkingen bij de plannen voor het kruispunt aan Nekkerspoel. Het AWV besliste immers om op dit kruispunt drie oversteekplaatsen voor voetgangers en fietsers te schrappen om het autoverkeer vlotter te laten verlopen. Hierdoor zullen alle voetgangers en fietsers uit Nekkerspoel richting zowel de binnenstad, de Zandpoortvest als de Tangent binnenkort enkel via de smalle voetgangers- en fietsbrug hun weg moeten zoeken.
“We snappen dat de wegbeheerders zoeken naar oplossingen voor dit complex kruispunt,” licht Peter Gevaerts toe van de Fietsersbond, “maar het kan toch niet de bedoeling zijn dat de doorgang voor voetgangers en fietsers op deze manier wordt beperkt? Dit gaat helemaal in tegen de ambitie om de Vesten af te bouwen als barrière voor voetgangers en fietsers.”
Op het Hoogstratenplein komen alle voetgangers- en fietsstromen van de wijk Nekkerspoel en de Fietsostrade samen. Zeker tijdens de spitsuren aan het begin en einde van de schooldag is het er zeer druk op de smalle voet- en fietspaden, en dat leidt al regelmatig tot kleine conflicten tussen verschillende weggebruikers. “Met de schrapping van de oversteken zal er een trechter ontstaan op de smalle voet-/fietsbrug en dit zal de conflicten tussen de weggebruikers enkel maar versterken, vrezen we” vult Peter Gevaerts aan.
Het probleem aan het Hoogstratenplein zal in de toekomst voor een deel opgelost worden door de geplande voetgangers- en fietsbrug tussen het Lakenmakersplein en het Tangentpad en de verbinding van de Fietsostrade met de Tangent. Ook is er een mogelijkheid om de Fietsostrade via een brug over de N15 te verbinden met de Zandpoortvest en voorziet het bestuursakkoord een verbreding van de brug richting Keyzerstraat. De Fietsersbond roept op om eerst deze projecten te realiseren voor de oversteken worden geschrapt. Per slot van rekening, redeneert ze, werd voor het autoverkeer eenzelfde logica toegepast door de Vesten pas opnieuw in te richten nadat tot de Tangent werd geopend.
Tijdens overleg tussen de Fietsersbond en het Agentschap Wegen & Verkeer bleek dat er geen onderzoek werd gedaan naar het verwachte aantal voetgangers en fietsers de komende jaren terwijl zo’n voorspellingen wel werden gemaakt voor autoverkeer. “Om die reden hebben we besloten het heft in eigen handen te nemen en zelf de voetgangers en fietsers te gaan tellen op het kruispunt,” concludeert Peter Gevaertst. “Met de resultaten hopen we de wegbeheerders te kunnen overtuigen de schrapping van de oversteken uit te stellen tot de alternatieve routes worden gerealiseerd.”