Afgelopen vrijdag, zaterdag en zondag vond de Mechelse Herfstbraderie plaats. Opnieuw sloegen meer dan honderd standhouders hun tentje op, om hun nazomers aanbod aan de man te brengen. Het populaire evenement lokte heel wat kooplustigen. Dit is ook goed waar te nemen in de passantentellingen. De Herfstbraderie trok de meeste bezoekers sinds de editie van 2018 en afgelopen zondag bleek de drukst bezochte Koopzondag van 2022.
Shoppen in Mechelen, dat is altijd een goed idee. Zeker als er iets extra te beleven valt zoals een braderie in combinatie met mooi weer. Veel mensen moeten dit gevoel het voorbije weekend ook gehad hebben, want het was afgelopen dagen gezellig druk in de Mechelse binnenstad. Net zoals in het voorjaar tijdens de Lentebraderie, zorgden meer dan honderd standhouders voor een mooi en gevarieerd aanbod.
“Mechelen is een stad waar altijd wel iets te doen is. O.a. braderieën, Koopzondagen, Parkpop, Klokkenwerpen en recent nog Maanrock. Zulke evenementen brengen natuurlijk heel wat volk op de been die hun weg naar ons stadscentrum vinden. Het zorgt voor een extra aanbod voor onze inwoners en onze handel en horeca hebben hier ook baat bij, want dit zorgt voor extra inkomsten”, aldus burgemeester Alexander Vandersmissen.
Dat er afgelopen weekend veel bezoekers naar Mechelen waren afgezakt was niet alleen waarneembaar in het straatbeeld, ook de passantentellingen tonen dit aan.
“Deze editie van de Herfstbraderie was de drukst bezochte sinds 2018. Uit de passantentellingen komen afgelopen vrijdag en zaterdag er als derde beste uit van heel 2022. De Herfstbraderie moet nipt onderdoen voor de tellingen tijdens Maanrock en tijdens de Lentebraderie. Wat direct ook aantoont dat de braderieën in trek zijn en veel mensen naar de binnenstad lokken. Ik hoor vanuit de handelaars ook positieve signalen over de verkoop van zondag. Dit toont het belang van de Koopzondagen aan. Afgelopen zondag is trouwens de drukste Koopzondag van 2022 geweest”, klinkt het bij Greet Geypen, schepen van Economie. Ook nieuwkomers JBC en Romy Curvy openden hun deuren tijdens de afgelopen Koopzondag.
Afgelopen vrijdag werden 27.591 passanten geregistreerd. Dit zijn er meer dan tijdens de vorige editie van de Herfstbraderie. Zaterdag stond de teller op 35.397 en zondag werd afgeklopt op 18.549.
Ook Maanrock had een topeditie met een recordaantal bezoekers. Ondanks de vele ingrijpende werken, blijven de mensen hun weg naar Mechelen vinden tot grote tevredenheid van de stad.
“Mechelen leeft, dat is duidelijk. Dat is ook de reden waarom we Maanrock organiseren: mensen samenbrengen en Mechelen laten ontdekken. Zeker door de extra dag was het een belangrijk weekend voor de handel en horeca, en daar zijn we blij om. Het is ook voor hen dat we Maanrock doen”, aldus Kristof Calvo, voorzitter van Mechelen Feest.
“We hebben tijdens de Herfstbraderie met onze meer dan honderd kramen opnieuw de lat heel hoog gelegd en voor een mooi aanbod gezorgd. Er stonden ook kramen in het vernieuwde stuk van de OLV-straat, wat toch direct voor een gezellige sfeer zorgde. Dat werd door iedereen gesmaakt. Er waren niet alleen veel kijklustigen, maar ook kooplustigen. Dat maakt dat deze Herfstbraderie voor een goede verkoop gezorgd heeft, wat uiteraard belangrijk is voor ons lokaal handelsapparaat. We zijn heel blij dat de mensen de weg naar de Mechelse binnenstad blijven vinden en hun aankopen doen bij de lokale handelaars. Het is leuker winkelen bij lokale handelaars dan online. De sfeer en de gezelligheid krijg je er gratis bij”, besluit Geert Milis, voorzitter van Mechelen MeeMaken.