In de eerste weken van september krijgen zowel het Sint-Romboutscollege (Mechelen centrum) als basisschool De Bel (Muizen) een nieuwe schoolstraat. Daarnaast wordt het proefproject bij basisschool De Vlindertuin (Mechelen Zuid) omgezet in een definitieve schoolstraat. Hiermee komt het totaal aantal schoolstraten in Mechelen op 13. “Schoolstraten worden stilaan een vertrouwd beeld in de Dijlestad, wat de veiligheid van schoolgaande kinderen en hun ouders absoluut ten goede komt.’
“Het Sint-Romboutscollege krijgt als eerste middelbare school in Mechelen een schoolstraat,” verduidelijkt schepen van Mobiliteit Vicky Vanmarcke. “Het gaat om een proefproject, dat na enkele maanden een evaluatie krijgt waarna de school, de buurtbewoners en het stadsbestuur beslissen of de schoolstraat er definitief komt. Ook voor basisschool De Bel gaat het om een proefproject. Daarnaast wordt basisschool De Vlindertuin na een positieve evaluatie en wat bijsturende maatregelen omgevormd tot definitieve schoolstraat.”
De schoolstraten bij het Sint-Romboutscollege gaan op 1 september van start en bestaan uit zowel de Blokstraat als de Veemarkt 44-66 (zijstraat Veemarkt). Ze moeten de verkeersveiligheid van zowel de lagere school als de middelbare school substantieel verbeteren. Het doorgaand verkeer wordt geweerd, wat de fietsers en voetgangers meer ruimte moet bieden. De ondergrondse fietsparkeerplaats voor de schoolgaande jeugd krijgt er zo een veilige ontsluiting. Eerder al kreeg de kleuterschool in de Bergstraat een schoolstraat.
De straten rond het Sint-Romboutscollege zullen een vlotte ontsluiting hebben met het nieuw omgevormde deel van de Vesten, eens de Zwartzustervest in december éénrichtingsverkeer zal worden. Om de situatie voor scholieren op de drukke Veemarkt veiliger te maken krijgt de schoolingang van het Sint-Romboutscollege hier een breed zebrapad.
Jo Vos (prefect en adjunct-directeur) en Pascale Vereecken (directrice) van het Sint-Romboutscollege: “We hebben samen met de stad naar de juist oplossing voor de complexe verkeerssituatie gezocht, en zijn erg opgetogen met hoe deze aanpassingen op korte termijn zijn gerealiseerd. Het overgrote deel van de leerlingen van de middelbare school komt met de fiets naar school, terwijl de lagere schoolkinderen vaker door ouders worden afgezet. Zij zijn met deze nieuwe situatie gebaat, al zal het wat zoeken worden in het begin.”
De proefopstelling voor de schoolstraat van basisschool De Bel in Muizen komt in de Peter Benoitstraat, die samen met de Jan Frans van Geelstraat permanent enkelrichting wordt. Het invoeren van het eenrichtingsverkeer levert verschillende voordelen op. Zo daalt het aantal draaibewegingen in de straat en vermindert het omrijden in de wijk. Op het kruispunt van de Magdalenasteenweg en de Jan Frans van Geelstraat zullen minder verkeersstromen elkaar kruisen, wat de veiligheid aanzienlijk verhoogt. Het eenrichtingsverkeer reduceert ook het zoekverkeer. De schoolstraat gaat op 19 september van start en wordt aangegeven door een octopuspaal met uitschuifbare slagboom.
Na een evaluatie van de schoolstraat van basisschool De Vlindertuin in de Cypriaan De Rorestraat, is besloten deze vanaf 1 september definitief te maken. Daar staan octopuspalen met slagbomen om de veiligheid te maximaliseren. De doorsteek tussen de Cypriaan de Rorestraat en Nicolaas Van der Vekenstraat wordt enkelrichting en is afgesloten tijdens de schoolstraten.
“Het opzet van schoolstraten is om bij het begin en einde van de schooldag de grootste verkeerdrukte weg te houden aan de schoolpoort en fietsers en voetgangers de nodige ruimte te geven,” zegt Vanmarcke. “In het begin is het zowel voor de ouders als voor de buurtbewoners even zoeken, maar de proefperiodes en evaluaties creëren draagvlak bij de betrokkenen. Ze geven ook kans tot nodige bijsturing. Het doel van schoolstraten is tegelijkertijd aanzetten tot duurzamere verplaatsingen, iets wat we met de stijging in fietsenstallingen aan scholen positief evalueren.
In de eerste weken van de invoering zullen gemeenschapswachten in de mate van het mogelijke toezicht houden. Zij begeleiden passanten waar nodig en vormen ook het aanspreekpunt voor vragen.
“Schoolstraten hebben een belangrijke waarde: een veilige schoolomgeving zorgt ervoor dat meer kinderen zelfstandig te voet en met de fiets komen,” zegt schepen van onderwijs Rina Rabau Nkandu. “Dit zorgt voor extra leermomenten op weg naar school: ze leren de verkeersregels, hoe ze zich kunnen gedragen in het verkeer en dat de fiets en te voet zeker in de stad goede alternatieven zijn. De extra lichaamsbeweging is ook mooi meegenomen. Werken aan veilig verkeer aan de school is een winst op alle vlakken.”
De andere Mechelse schoolstraten zijn:
Scheppersinstituut Mechelen (Thaborstraat)
Go Shil! (Lange Nieuwstraat, Tessestraat, Ravenbergstraat, Guldenmouwstraat en Schuttershofstraat)
De Toverberg (Bergstraat)
Ursulinen Mechelen (Groenstraat)
Sint-Pieter (Grote Nieuwedijkstraat)
Lyceum (Kleine Nieuwedijkstraat)
Dubbelsprong, BA Zandpoort en Villa Zonnebloem (Berthoudersplein)
De Spreeuwen (Boetestraat)
Maurit Sabbe – De Abeel (Ieperleestraat)
Victor van de Walle (Pareipoelstraat)