De eerste fase van de werken op de vesten zit er bijna op. Op de Zandpoortvest en in sommige zijstraten voeren het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) en Stad Mechelen op 19 augustus de nieuwe verkeerssituatie in. Van maandag 22 augustus tot en met 9 september werkt de aannemer verder op de Hendrik Speecqvest, Schuttersvest en Van Benedenlaan.
Tot en met 19 augustus voert de aannemer de laatste grote werken uit op de Zandpoortvest. Maandag 22 augustus worden de tijdelijke werflichten vervangen door de definitieve lichtenregeling. Ook later kunnen er nog werken plaatsvinden. Zo zal de beplanting in het najaar gebeuren en plaatst Stad Mechelen later nog zitbanken. Die werken zullen geen grote hinder veroorzaken.
“De eerste fase van de werken op de vesten zijn over het algemeen vlot verlopen. Net zoals op elke werf hebben we bijsturingen gedaan. De verbeterpunten nemen we mee naar de volgende fases, zoals vlotte en veilige oversteekplaatsen voor zwakke weggebruikers en een betere afstemming tussen lichten op aangrenzende kruispunten. Vandaag kiest het overgrote deel van het doorgaand verkeer op het Hoogstratenplein voor de Tangent. Vooral lokaal verkeer rijdt nog via de Zandpoortvest richting het Raghenoplein, wat ook de doelstelling is van de Nieuwe Vesten. Want daardoor kunnen we ruimte maken voor meer groen, fietsers en wandelaars en meer verkeersveiligheid”, aldus burgemeester Alexander Vandersmissen.
Nieuwe verkeerscirculatie op en rond Zandpoortvest
Op 19 augustus zijn de werken op de Zandpoortvest achter de rug. Die dag wordt de nieuwe verkeerscirculatie ingevoerd. Op de Zandpoortvest geldt dan volgende situatie:
* Aan de buitenkant rijdt het verkeer op twee rijbanen van het Raghenoplein richting Nekkerspoel (maximumsnelheid: 50 km/u).
* Aan de binnenkant behoudt men 1 rijstrook voor de bus en lokaal verkeer van Nekkerspoel richting het Raghenoplein (maximumsnelheid: 30 km/u).
* Aan de binnenkant van de vesten hebben fietsers een dubbelrichtingsfietspad. Aan de buitenzijde (tegen Thomas More) een enkelrichtingsfietspad.
Zo komt er plaats voor tijdelijke terrassen, groen, fietsenstallingen, enz. Deze worden later dit jaar geplaatst.
In de omgeving veranderen onderstaande straten van rijrichting om sluipverkeer te vermijden en het verkeer vlot te laten verlopen:
– Augustijnenstraat (stadinwaarts)
– Berthoudersplein (staduitwaarts)
– Bleekstraat (staduitwaarts)
– Gerechtstraat (staduitwaarts)
– Voochtstraat (dubbelrichting)
– Korte Maagdenstraat (staduitwaarts)
Op 19 augustus tussen 9 en 15u wijzigt de aannemer in die straten de verkeersborden. Gelijktijdig wordt zo de nieuwe verkeerscirculatie ingevoerd. Om de wijzigingen te kunnen doorvoeren, geldt in bovengenoemde straten een parkeerverbod van 8 tot 16u.
Werken H. Speecqvest, Schuttersvest en Van Benedenlaan
Op 22 augustus starten de werken op Hendrik Speecqvest, Schuttersvest en Van Benedenlaan. Die verlopen in twee fases. Van 22 augustus tot en met 2 september werkt de aannemer op de middenberm en buitenste rijstroken. Verkeer in beide richtingen kan telkens op één rijbaan langs de werf passeren. Van 5 tot en met 9 september werkt de aannemer op de Brusselsepoortstraat en aan het begin van de Leopoldstraat. Het verkeer zal dan, net zoals in de nieuwe verkeerscirculatie, op twee rijbanen rijden in één richting van Brusselpoort tot Nekkerspoel. Lokaal verkeer en de bus rijden op één rijbaan in de tegenrichting.
In de omgeving van de H. Speecqvest, Schuttersvest en Van Bendenlaan veranderen enkele straten van rijrichting of worden straten afgesloten om de werf veilig te laten verlopen. De Brusselsepoortstraat wordt tijdelijk afgesloten voor autoverkeer. Dit om de veiligheid voor fietsers en voetgangers maximaal te garanderen. Wie via de Brusselsepoortstraat de vesten wil bereiken, volgt een omleiding via de Hombeeksesteenweg en Europalaan of Egide Walschaertstraat.
“Op 22 augustus starten we met een van de moeilijkste fases van de werken. Het verkeer rond de werf wordt van dichtbij opgevolgd en bijgestuurd waar nodig. Tijdens de drie weken dat deze fase duurt, verwachten we hinder, ook al doen we er alles aan om deze te beperken. Wie niet op dit deel van de vesten moet zijn, kiest best voor een alternatieve route via Mechelen-Noord of de Tangent. De stad, handelaars, scholen en alle parkings blijven uiteraard steeds bereikbaar”, aldus Patrick Princen, schepen van Openbare Werken.
“Parkeren in de werfzone is niet mogelijk. Daarom kunnen bewoners gratis een werfabonnement verkrijgen in Parking Bruul voor één maand. Stad Mechelen zal 100 % tussenkomen in de kosten”, vertelt Vicky Vanmarcke, schepen van Mobiliteit.