Zo’n duizend Battelaars vragen acties om de leefbaarheid in de Battelse woonkern te verhogen. Dit doen ze met een verzoekschrift dat ze richten aan het Mechels stadsbestuur. Het gaat onder meer over de geluidsproblematiek die de E19 en N16 met zich meebrengen. Die geluidsoverlast is volgens de initiatiefnemers de laatste jaren fel toegenomen en Battel krijgt ook steeds meer verkeer te slikken.
De werkgroep ‘Battels Geraas’ voert al vele jaren actie tegen de geluidsoverlast die de E19 en de N16 met zich meebrengt en de leefbaarheid van de inwoners verlaagt. Deze keer gaan de inwoners een stap verder en trokken ze van deur tot deur om handtekeningen te verzamelen. In totaal zamelden ze bijna duizend handtekeningen in. Dit resulteert nu in een verzoekschrift gericht aan het stadsbestuur en een voorstel van de burger voor de gemeenteraad.
Mechelen is volgens de initiatiefnemers de laatste jaren ten goede veranderd met een autoluwe binnenstad, aandacht voor fietsers en de nieuwe tangent maar tegelijkertijd is de leefbaarheid in Battel achteruitgegaan en op bepaalde plaatsen zelfs onhoudbaar geworden. René Vermeulen, één van de initiatiefnemers illustreert: “In de zomer met het raam open slapen, lukt niet door het aanhoudend geraas van de autostrade en N16. Bovendien toont onderzoek van Curieuzeneuzen ook aan dat de luchtkwaliteit in de omgeving van de basisschool De Ark zeer slecht is.”
Concreet vragen de buurtbewoners dat het Mechels stadsbestuur Battel aanziet als een woon- en leefgemeenschap en niet als een mobiliteitsknooppunt, dat het stadsbestuur binnen haar bevoegdheden maatregelen neemt om de overlast op korte termijn te beperken en dat het de leefbaarheid van Battel meeneemt in toekomstige projecten waarbij er geen bijkomende overlast komt en bestaande overlast vermindert.
De initiatiefnemers zijn ook voorzichtig tevreden met de eerste plannen die het Agentschap Wegen en Verkeer begin juli getoond heeft over de ontknoping van Mechelen-Noord. “Op sommige plaatsen zal de leefbaarheid mogelijk verbeteren omdat het op- en afrittencomplex compacter wordt. Maar er zijn nog situaties die om verduidelijking vragen en er zijn nog enkele cruciale pijnpunten die niet opgelost geraken”, zegt René Vermeulen. “Bovendien staat de herinrichting nog niet voor meteen gepland. Wij hopen dan ook dat het stadsbestuur in tussentijd toch al maatregelen ter verbetering van de leefbaarheid voor de Battelaars kan nemen”, besluit de werkgroep ‘Battels Geraas’.