Het gemeentebestuur van Willebroek stelde vast dat de parkeerplaatsen met een publieke laadpaal voor elektrische voertuigen niet altijd correct worden gebruikt.
“We merkten dat bepaalde wagens een hele dag, van ’s morgens tot ’s avonds, de publieke laadplaatsen innemen, terwijl ze al volledig opgeladen zijn. Op die manier wordt het voor andere bestuurders natuurlijk onmogelijk om van de aangeboden service gebruik te maken”, verklaart schepen van mobiliteit Thierry Serrien.
Maximale parkeerduur van twee uur
De gemeenteraad stemde in om het parkeerreglement aan te passen om zo deze “laadpaalklevers” een halt toe te roepen. “Bij elke publieke laadpaal maken we het gebruik van de parkeerschijf nu verplicht. Je kan er dus maximaal twee uur parkeren om op te laden”, legt schepen Serrien uit. “Op die manier willen we ervoor zorgen dat de rotatie aan de publieke laadpalen verhoogt zodat meer mensen de kans krijgen om hun elektrische wagen op te laden.”
12 publieke laadpalen
Op het grondgebied van de gemeente Willebroek bevinden zich twaalf publieke laadpalen waar telkens twee voertuigen gelijktijdig kunnen worden opgeladen. Een overzicht van de locaties is te vinden op www.willebroek.be/laadpalen.
Meer op komst
“Natuurlijk delen we de Vlaamse beleidsambitie om veel meer publieke laadpalen te voorzien”, zegt schepen Serrien nog. “We brengen nu voor onze gemeente de strategische locaties in kaart en in het najaar zal het publiek van de Vlaamse overheid de mogelijkheid krijgen om via een e-loket laadpalen aan te vragen.” De plaatsing van de extra laadpalen zou in 2023 van start gaan. Meer concrete informatie hierover volgt nog.