Deze zomer loopt in Mechelen voor de achtste keer de sensibiliseringscampagne ‘Zomer 30’. Daarvoor wordt tijdelijke signalisatie ingezet in alle wijken met een zone 30. Met een gerichte campagne in de zomermaanden wordt gefocust op een periode waarin er meer kinderen aanwezig zijn op straat.
“Verkeersveiligheid vraagt een integrale benadering. We zetten veel in op handhaving. Denk aan snelheids- en alcoholcontroles, maar ook sensibilisering en verkeerseducatie blijven hoekstenen van onze aanpak. Deze campagne maakt deel uit van de pijler sensibilisering. Die integrale aanpak zorgt voor betere scores in verkeersveiligheid, niet enkel in vergelijking met het verleden, maar ook in vergelijking met andere steden en gemeenten”, weet burgemeester Alexander Vandersmissen.
Signalisatieborden met het intussen bekende campagnebeeld worden geplaatst in het straatbeeld bij het inrijden van de zone 30 in elke Mechelse wijk. De locaties werden in de mate van het mogelijke ook afgestemd met straten met gekende snelheidsproblemen, locaties van speelpleinen, en input na vorige edities. In totaal worden 101 borden ingezet gedurende de zomermaanden.
“De opvallende lay-out scherpt de alertheid aan. Bij permanente signalisatie treedt na enige tijd immers gewenning op. Na de zomervakantie verdwijnen de borden en geeft deze campagne de fakkel door aan de actie ‘Veilig Schoolbegin. Zo volgen de sensibiliseringsacties de wisselende verkeerssituaties, steeds in het belang van de weggebruikers”, zegt schepen van Mobiliteit Vicky Vanmarcke.
Door verkeersveilig gedrag bij álle weggebruikers te stimuleren wil het stadsbestuur het dalend aantal verkeersongevallen op de Mechelse wegen nog verder terugdringen.