Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters heeft Mechelen, Lommel en Peer bekroond als Fietsgemeente/Fietsstad 2022. Met die titel willen de minister en de VSV (Vlaamse Stichting Verkeerskunde) de koplopers inzake lokaal fietsbeleid in de schijnwerpers zetten. In totaal negen Vlaamse steden en gemeenten waren eerder dit jaar door het grote publiek genomineerd als kanshebbers voor de titel. Fietsgemeente/Fietsstad 2022 is een initiatief van de VSV in samenwerking met de Vlaamse overheid en de Fietsersbond.
De bekroning vond plaats tijdens het Fietscongres dat de VSV met de steun van de Vlaamse overheid vandaag in Deinze organiseert. Het is de vijfde keer dat de titels worden toegekend, na eerdere edities in 2012, 2015, 2018 en 2020.
Negen genomineerden, drie winnaars
Het afgelopen najaar konden alle Vlaamse fietsers hun favoriete fietsgemeente of -stad beoordelen op fietsveiligheid en fietscomfort. In totaal brachten een kleine 20 000 deelnemers online een stem uit. 133 van de 300 Vlaamse steden en gemeenten haalden de drempel van minstens 50 ingevulde enquêtes en kwamen daardoor in aanmerking om mee te dingen naar de titel Fietsgemeente/Fietsstad 2022.
De drie gemeenten of steden met de hoogste scores gingen vervolgens door naar de tweede ronde. De negen genomineerden kregen een doorlichting door een gespecialiseerd studiebureau. Daarbij maakten experts een diepgaande analyse van de fietsinfrastructuur en het fietsbeleid in de betrokken steden en gemeenten. De resultaten daarvan waren bepalend voor de aanduiding van de winnaars.
Winnaar in categorie 1 – meer dan 50 000 inwoners: Mechelen
Het oordeel van de jury klinkt als volgt. “Mechelen zette recent volop in op nieuwe infrastructuur, ook al brengt dit een aantal uitdagingen met zich mee omwille van de ruimtelijke ordening. Zo kwam er tussen het noorden en zuiden van de stad een vlotte fietsverbinding, gescheiden van het gemotoriseerd verkeer. Mechelen speelt vlot in op de noden van de inwoners door extra ondergrondse fietsenstallingen te voorzien in het stadscentrum en in de stationsomgeving. Veelbelovend is de oprichting van het ‘Huis van de Fiets’ als centrale plek om het fietsbeleid naar de Mechelaars zichtbaarder te maken. Fietsers kunnen er terecht voor fietsonderhoud, informatie over fietsroutes, fietsinfrastructuur, fietsverhuur enzovoort. De stad onderscheidt zich duidelijk van de andere kanshebbers door te voorzien in logistieke alternatieven met cargofietsen en fietskoeriers in de binnenstad. Het Mechelse stadsbestuur durft in zijn beleid resoluut voor de fiets te kiezen, waardoor de fiets als functioneel vervoermiddel aantrekkelijk gemaakt wordt.”
In de categorie 2 (tussen 20 000 en 50 000 inwoners) ging Lommel met de prijzen lopen. In categorie 3 (minder dan 20 000 inwoners) was die eer weggelegd voor het Limburgse Peer.