Op zondag 5 juni opent de nieuwe fiets- en voetgangersbrug aan Keerdok, waar binnenkort een nieuwe stadswijk verrijst. Op dat moment zal een deel van het Rode Kruisplein moeilijk toegankelijk zijn wegens werkzaamheden. Een nieuw fietspad langs het water moet zachte weggebruikers op een veilige manier richting de binnenstad of Vesten brengen.
De nieuwe brug zal in de nabije toekomst het centrum op een vlotte en veilige manier bereikbaar maken voor fietsers en voetgangers die van het jaagpad of van de toekomstige parkeertoren komen. Vanaf 5 juni, het moment dat de brug officieel geopend wordt, zal het voor niet-gemotoriseerd verkeer mogelijk zijn om het jaagpad naar Malinas of richting Rumst/Zennegat te bereiken van op het Rode Kruisplein (naast Mc Donalds). Het tijdelijke fietspad dat nu de Antwerpsepoort met het jaagpad verbindt, verdwijnt dan.
“In de komende maanden gaan de werken voor de bouw van het woonproject op het Rode Kruisplein verder. Dat zal de nodige hinder voor zachte weggebruikers richting de brug met zich meebrengen”, stelt schepen voor Mobiliteit Vicky Vanmarcke. “Wij gingen als stad daarom op zoek naar een veilig alternatief en richten dan ook een nieuw fietspad in. De doorgang langs het water aan de achterkant van het huidige vaccinatiecentrum, die momenteel door twee hekkens is afgesloten, maken we vrij om te gebruiken als doorsteek voor fietsers en voetgangers richting het centrum. Dit moet resulteren in een logische en rustige fiets- en wandelroute.”
Tijdelijke oplossing
De doorgang verbindt de Guido Gezellelaan van vlak voor de brug richting ’t Veer met het Rode Kruisplein. Het gaat om een tijdelijke ingreep, want dit deel van de site krijgt eind 2023 een volledige herontwikkeling. De fietsdoorsteek zal in totaal anderhalf jaar beschikbaar zijn.
Schepen van Openbare Werken Patrick Princen vult aan: “Het Keerdok wordt in de toekomst een knooppunt voor de fietser: tussen de wijken Battel en Mechelen-Noord, van en naar de Dijlevallei en winkelpark Malinas, … Fietsstad worden doe je echter niet enkel door goede nieuwe infrastructuur aan te leggen: om mensen op de fiets te krijgen én te houden, moet fietsen ook tijdens werkzaamheden mogelijk blijven. Dat doen we hier door ook tijdens de werken een vlotte verbinding tussen de binnenstad en de Dijle te behouden.”
Stad en Vlaamse Waterweg
De stad en de Vlaamse Waterweg staan in voor de inrichting van de infrastructuur, die onder meer een verharding van een deel van het fietspad, het verwijderen van begroeiing, het veilig maken van de route, het voorzien van signalisatie en het aanbrengen van verlichting inhoudt.