Stad Mechelen lanceert ‘Ask for Angela’ met de horeca als pilootpartner. Via een tweedaagse training werden een tiental uitgaanscafés klaargestoomd. De cafés zijn te herkennen aan de blauwe poster met QR-code, die uithangt op de toiletten. Het getrainde personeel grijpt in bij melding van seksuele intimidatie of grensoverschrijdend gedrag. De campagne krijgt ook een vertaling binnen andere sectoren.
‘Ask for Angela’ werd in 2016 in het leven geroepen binnen het Engelse uitgaansleven. De campagne heeft zowel een sensibiliserend als een preventief karakter. Wanneer slachtoffers van seksuele intimidatie of grensoverschrijdend gedrag vragen naar het fictieve personeelslid Angela, onderneemt het personeel de nodige acties om hen in veiligheid te brengen. Ook in België is er de maatschappelijke urgentie om seksueel geweld te bestrijden door de toename van incidenten binnen de horeca in andere steden. Stad Mechelen trok daarom proactief aan de alarmbel: met de horeca als pilootpartner krijgt ‘Ask for Angela’ zo een Mechels verhaal.
Safe spaces
Met ‘Ask for Angela’ bouwt de stad dus mee aan een veiliger uitgaansleven. “Deze methodiek kadert in een globaal actieplan tegen seksuele intimidatie in het uitgaansleven”, verduidelijkt burgemeester Alexander Vandersmissen. Dit actieplan omvat drie fases: opleidingen voor het personeel, sensibilisering vanuit de horecazaken en uitbreiding naar andere sectoren. “Vele steden en gemeenten zijn hier zoekende. En hoewel Mechelen geen grote uitgaansbuurten heeft, willen we toch onze verantwoordelijkheid opnemen en samen met de horecabazen experimenteren met nieuwe oplossingen in deze fase.”
Maxine Willemsen, als gemeenteraadslid initiatiefneemster van het project en zelf slachtoffer van grensoverschrijdend gedrag in het Mechelse uitgaansleven, getuigt hoe belangrijk dit project is: “Niemand zou bang mogen zijn om uit te gaan. Helaas worden mensen nog te vaak slachtoffer van ongewenste aanrakingen, intimidatie en in het ergste geval ontoelaatbaar seksueel, grensoverschrijdend gedrag. Met ‘Ask for Angela’ creëren we een safe space en weten we dat er altijd iemand is, met autoriteit, om tussenbeide te komen. De ondersteuning van de stad in de vorm van opleiding voor de horeca-uitbaters is bijzonder belangrijk. ‘Ask for Angela’ is namelijk meer dan info op een poster.”
Horeca als eerste bondgenoot
Door een aantal incidenten in cafés van andere steden, besloot Stad Mechelen ‘Ask for Angela’ eerst te lanceren in de horecasector. Belangrijk daarbij was het creëren van draagvlak. “Het is essentieel dat zo’n campagne gedragen wordt. Het was en is daarom van groot belang om de horecasector niet te viseren, maar wel te stimuleren om als eerste bondgenoot mee te stappen in het project. De deelnemende café-uitbaters moeten zich volledig kunnen vinden in het verhaal. Onze preventiedienst ging daarom in dialoog met de uitbaters om hun noden in kaart te brengen”, vertelt preventieschepen Abdrahman Labsir.
Het positieve verhaal in de horeca opent de weg naar andere sectoren en contexten. “De vertaalslag naar onze outreachers en jeugdwerkers staat reeds op het programma. Ook lopen de eerste aanvragen vanuit de evenementensector binnen,” aldus de schepen. “Zo gaan we aan de slag met het creëren van safe spaces op sommige events. Het personeel krijgt een opleiding en de nodige signalisatie wordt voorzien. Ook Partycheckers en andere collega’s van het preventieteam spelen hier een sensibiliserende rol van betekenis.”
Training
Om een melding van intimidatie of grensoverschrijdend gedrag kordaat en correct te behandelen, voorzag Stad Mechelen een tweedaagse training i.s.m. Horeca Forma. Alle deelnemende cafés tekenden present voor deze tweedaagse. Thema’s zoals preventie & sensibilisering, regelgeving/politie/vervolging en slachtofferzorg kwamen aan bod, gespekt door een handig stappenplan aan de hand van het Bystander Intervention Model. De rode draad doorheen de opleiding was informatiedeling.
“Rekening houdend met de werkroosters van de deelnemers sleutelden we zoveel mogelijk aan de vorm en timing van de opleiding. Die moest hands-on, maar toch informatief zijn. Niet evident, gezien sommige zaken toch heel theoretisch zijn. Het deed ons dan ook heel veel deugd om te zien dat de uitbaters ook voltallig én met de glimlach aanwezig waren op de tweede trainingsdag, waar we met Horeca Forma een praktijkgerichte en interactieve klemtoon legden. De motivatie was en is er dus zeker”, aldus Rein De Maeyer, vormingsconsulent bij Horeca Forma.
Met resultaat
Nu de posters ophangen in elke deelnemende zaak, wint het project aan belangstelling. Mathis Van de Poel van de Minnestreel kan er over meespreken: “Sinds de poster ophangt, spreken mensen me er af en toe op aan. Ze zijn niet altijd even positief, maar dan is het aan mij om ze toch bewust te maken van het probleem.” Ook werd er sinds de opstart al effectief gevraagd naar back-up vanuit de Minnestreel. “Mensen vragen dan niet altijd naar Angela, maar bijvoorbeeld naar één van onze medewerkers. En dat maakt eigenlijk niet uit: ze weten dat ze hier terecht kunnen, en da’s het voornaamste. Dan is het opzet van het project geslaagd”, besluit Van de Poel.