Met een uitbreiding van 11 nieuwe deelwagens consolideren autodeelorganisatie Cambio en Stad Mechelen hun samenwerking in 2022. Tien van de nieuwe voertuigen zijn elektrische deelwagens. “We merken dat de vraag naar dit type auto’s gestaag toeneemt.”
De autodeelorganisatie, die ondertussen in meer dan 55 Vlaamse steden en gemeenten actief is en inmiddels zo’n 28.000 gebruikers telt, startte in 2006 in de Dijlestad met enkele tientallen gebruikers. Ondertussen maken al zo’n 2000 Mechelaars van de Cambiowagens gebruik.
Met de uitbreiding klokt het aantal cambiowagens op Mechels grondgebied af op 100, verspreid over 40 standplaatsen en zones. De nieuwe deelauto’s zullen vanaf medio 2022 operationeel zijn. De eerste extra elektrische wagen komt in de Stationsstraat.
Overstap laagdrempelig maken
“Om mensen de overstap van een eigen wagen naar deelauto’s te laten maken, is het belangrijk om een aantrekkelijk en praktisch alternatief voor een wagen in eigen bezit aan te bieden. Daar slaagt Cambio met hun aantal wagens en standplaatsen al goed in, maar ook het gebruiksgemak waarmee je de wagens kan openen en boeken en de 24/7 telefonische bijstand is voor velen een incentive om de stap te zetten,” aldus schepen voor Mobiliteit Vicky Vanmarcke. “Voor veel gezinnen kan het ook een goedkopere oplossing zijn. Een eigen wagen kost een gezin gemiddeld genomen toch al snel 5000 euro per jaar, en staat bovendien ook tot 90% van de tijd stil.”
Mechelen ziet de groei van deelmobiliteit jaar na jaar toenemen, op 2,5 jaar tijd verdubbelde het aantal deelwagens. Dat werkt niet alleen duurzame verplaatsingen in de hand, maar neemt ook heel wat wagens weg uit het openbaar domein. De stad zet daarom voluit in op deelmobiliteit, met als einddoel een leefbare, aangename en groene stadskern en -omgeving.
Deelmobiliteit stimuleren
“Als stad stimuleren we elke vorm van deelmobiliteit” aldus Vanmarcke. “Daarnaast willen we mensen ook echt laten ervaren dat een deelwagen een waardig alternatief kan zijn. Een gevarieerd aanbod aan automodellen, gaande van compacte stadswagens tot ruime auto’s met negen zitplaatsen, maakt daar ook een belangrijk deel van uit. Op die manier kan iedereen een wagen op maat vinden. De 9-zitters bleken bijvoorbeeld populair, waardoor er een tweede bijkomt. Daarnaast zetten we ook in op campagnes zoals Delende Buurten of het mobiliteitsbudget en betaalt de stad nog steeds voor elke nieuw Cambiolid de 35 € instapkosten terug.” voegt schepen Vanmarcke toe.
Elektrisch rijden
Mede dankzij een push van de stad om de helft van de deelwagens elektrisch te maken, vormen deze een steeds belangrijker segment binnen het aanbod van Cambio. Mechelen blijft daarom inzetten op een drempelverlagende tegemoetkoming van 10€ op de eerste elektrische rit. “Nu we terug meer kunnen ontmoeten, zullen ook de info-en testsessies terug van start gaan. Deze dragen bij tot het verlagen van de drempel voor elektrisch rijden” besluit Vanmarcke. De stad organiseert daarom nu al 2 infosessies over autodelen:
op 27 april in ’t Hof Bysonder in Mechelen centrum (Heihoek) om 19.30u
op 9 juni in het Dorpshuis in Hombeek om 19.30u