Misschien hoorde je het al? Traditiegetrouw worden er in de week voor de paasvakantie nieuwe melodieën ingevoerd op de automatische speeltrommel van de oude beiaard in de Sint-Romboutstoren, en dat gebeurde ook nu. Deze melodieën zijn om het half kwartier boven Mechelen te horen, het zogenaamd Mechels Halfke. Zo weten mensen om de 7,5 minuten precies hoe laat het is. De fragmenten staan dit jaar in teken van de 100ste verjaardag van de Koninklijke Beiaardschool Jef Denyn.
“De beiaardschool bestaat dit jaar 100 jaar en daar zijn we trots op”, zegt schepen van cultuur Björn Siffer. “Van over de hele wereld komen mensen naar hier om de beiaardkunst onder de knie te krijgen, het leerlingenaantal groeit jaar na jaar. Daarom speelt de automatische beiaard dit jaar om het kwartier een fragment van één van de vier laatste directeurs van de school. Van oud naar jong zijn dat Staf Nees, Piet Van den Broeck, Jo Haazen en Koen Cosaert. Zij zetten Mechelen mee op de kaart.”
Zo zal telkens op het uur ‘Ritmendans’ van Staf Nees (1901-1965) te horen zijn boven Mechelen. Een kwartier later weerklinkt ‘Exotische dans’ van Piet Van den Broeck (1916-2008). Precies op het halfuur speelt ‘Thema uit thema met variaties’ van Jo Haazen (°1944) en het laatste kwartier is dat ‘Kwart voor 100’ van Koen Cosaert (°1963), de huidige directeur van de Mechelse beiaardschool. De halve kwartieren worden zoals steeds ingevuld door een opeenvolging van vier noten in de vorm van drie grote secunden, grote tertsen, reine kwarten en reine kwinten, in die volgorde.
“Het vervangen van de melodieën op de speeltrommel is ieder jaar een hele klus. Gelukkig kan stadsbeiaardier Eddy Mariën daarbij rekenen op hulp van de torenwachter en studenten van de Mechelse beiaardschool. De mechanische speeltrommel is een ingenieus systeem uit de achttiende eeuw, aangestuurd door een torenuurwerk uit de zestiende eeuw. De bronzen speeltrommel werd een drietal jaar geleden nog gerestaureerd, waardoor de Mechelse Halfkes mooier klinken dan ooit tevoren”, besluit schepen Siffer.