De campagne met “indianenverhalen”, zoals ze door de stad zelf wordt genoemd, moet Mechelaars laten nadenken over de toekomstvisie van de Mechelse Vesten en vooral dan wat er moet gebeuren met de vrijgekomen ruimte. In 2021 kostte de campagne al € 151 250. In 2022 wordt dat € 136 125 en in 2023 € 121 000 voor de stad. Hierbij moet nog 50% worden bijgeteld voor het deel dat betaald wordt door het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV). In totaal loopt het kostenplaatje tot in 2030 voor de stad op tot ongeveer € 750 000, de andere € 750 000 is voor rekening voor AWV.
“Deze cijfers werden tot op heden angstvallig geheim gehouden”, zegt N-VA fractieleider Marc Hendrickx. N-VA bleef doorvragen naar een antwoord op zijn vragen en kreeg dit uiteindelijk afgelopen vrijdag te horen.
“Dit is toch wel een erg hoge prijs voor een campagne met indianenverhalen, zoals de stad zelf zegt, en dit in een tijdperk waarin we met z’n allen erg op de centen moeten letten. Het project zelf loopt op tot in de tientallen miljoenen, dat wisten we al, maar ook de PR errond heeft dus zijn prijskaartje, dit alles zonder participatie van – of inspraak door de gewone Mechelaar”, besluit Hendrickx.
Rina Rabau, schepen bevoegd voor Communicatie, countert de kritiek van Hendrickx. “De gehele communicatie- en participatiecampagne rond de Vesten bedraagt 3% van het totaalbedrag van de uiteindelijke € 55 miljoen. Van die 3% betaalt de stad Mechelen de helft, AWV de overige 50% en dat in een periode van 10 jaar. Het zijn grote werken met impact voor de bewoners. We merken dat er veel mensen naar de infomomenten kwamen, ook dit behoort tot het budget van de campagne rond de Vesten”.