Begin deze week werden de anpr-camera’s voor de trajectcontrole in Leest-centrum gemonteerd. Vanaf april gaat de trajectcontrole er effectief van start. “Met dit deken van trajectcontroles op het centrum van Leest pakken we zowel overdreven snelheid als sluipverkeer en overlast door zwaar vervoer aan”, zegt burgemeester Alexander Vandersmissen.
De nieuwe trajectcontroles werden vorig jaar al aangekondigd en coveren de hele doortocht Leest, zowel de as noord-zuid als de oost-west-as. Leest wordt zo het eerste dorp in Mechelen dat volledig is afgedekt met trajectcontrole. Het traject van Dorpstraat tot Pastoor De Heuckstraat (west-oost-as) is de missing link in het centrum tussen Juniorslaan en Leestsesteenweg waar reeds trajectcontrole is voorzien. Het andere traject loopt van Kouter over Dorpstraat naar Molenstraat (noord-zuid-as). De toegelaten snelheid in heel deze zone bedraagt 30 km/u. Op de as Juniorslaan-Leestsesteenweg wordt ook een vrachtwagensluis geïnstalleerd tegen zwaar vervoer dat het dorpscentrum misbruikt als sluiproute.
Vanaf april zullen er bij het begin van de nieuwe trajecten vier digitale tekstkarren en oranje waarschuwingsborden geplaatst worden. Wie dan te snel rijdt, krijgt nog geen boete, maar wel een waarschuwingsbrief zodat de chauffeur zich de volgende keer kan aanpassen. De gedoogperiode stopt op 30 april. Vanaf 1 mei wordt er geverbaliseerd. Automatische snelheidshandhaving betekent dat ook de asverschuivingen ter hoogte van kerk en school kunnen verwijderd worden. Dat zal aansluitend gebeuren.
Gedisciplineerd
Leest is al de vijfde nieuwe site met trajectcontrole deze legislatuur, na (1) Bruul-Veemarkt, (2) Wilgenstraat, (3) Europalaan-Kruisbaan-Geerdegem-Schonenberg en (4) Rijmenamsesteenweg. Ook de komende jaren worden er bijkomende trajectcontroles in Mechelen gepland. Alexander Vandersmissen: “Op deze trajecten verloopt het verkeer veel meer gedisciplineerd en dus ook veiliger. Ondertussen hebben al heel wat trajectcontroles in Mechelen waardoor iedereen weet dat men op zijn snelheid moet letten in Mechelen, waar je ook rijdt. Elders controleren we immers ook regelmatig op snelheid via klassieke controleacties. Overdreven snelheid komt bij elke wijkbevraging nog steeds naar boven als belangrijkste leefbaarheidsprobleem van onze inwoners en verdient beleidsmatig dus nog steeds de hoogste prioriteit.”
Overzicht nieuwe dubbelrichting trajecten Leest
Kouter <-> Dorpstraat
Kouter <-> Molenstraat
Kouter <-> Pastoor De Heuckstraat
Dorpstraat <-> Pastoor De Heuckstraat
Dorpstraat <-> Molenstraat
Pastoor De Heuckstraat <-> Molenstraat