Een Hoppinpunt is een knooppunt waarbij de mogelijkheid wordt geboden om van het ene vervoersmiddel over te stappen op een ander vervoersmiddel. In 2019 werd een nieuwe visie vastgelegd op mobiliteit in Vlaanderen via het decreet ‘Basisbereikbaarheid’. Intussen is er een nieuw openbaar vervoersplan 2021 uitgewerkt.
Uit de zogenaamde ‘Unieke verantwoordingsnota Hoppinpunten’ van de vervoerregio Mechelen kon de proKA-fractie opmaken dat de stationsomgeving in Kapelle-op-den-Bos zal omgebouwd worden tot regionaal Hoppinpunt. Om te voldoen als Hoppinpunt moet aan een aantal minimumvereisten voldaan worden zo haalde proKA-raadslid Dirk Robberechts aan op de gemeenteraad van 21 februari laatstleden. Onder andere zullen 5 deelfietsen moeten aangeboden worden waarvan 3 elektrische en zullen twee Hoppinzuilen moeten voorzien worden.
Ook worden een aantal aanbevelingen gedaan zoals onder andere het plaatsen van 2 laadpalen voor elektrische wagens en het voorzien van een Kiss&Ride-zone. “Aangezien de stationsomgeving twee jaar geleden een make-over kreeg is het spijtig dat deze investeringen toen niet werden gedaan terwijl dit toen gevraagd werd door onze fractie aldus”, Dirk Robberechts. proKA-fractieleider Dirk Hermans hoopt alsnog dat er nu werk gemaakt wordt van het aanbrengen van een Kiss&Ride-zone en het plaatsen van laadpalen zo liet hij verstaan op de afgelopen gemeenteraad.
De stationsomgeving in Kapelle-op-den-Bos zal tegen de zomer van 2023 moeten fungeren als Hoppinpunt wanneer ook gans het vervoersplan wordt uitgerold.