Sinds dit jaar kunnen steden en gemeenten zelf GAS-boetes innen voor snelheidsovertredingen. De stad Mechelen ging daar als één van de eerste op in en op 6 maanden tijd werden er in totaal 39.372 snelheidsvertredingen vastgesteld, samen goed voor 2,3 miljoen euro. Dat blijkt uit cijfers die Vooruit-fractieleider Thijs Verbeurgt opvroeg. “Het aantal verkeersslachtoffers naar nul brengen in Mechelen moet ons absolute doel zijn. Daarom roepen wij het stadsbestuur op om elke euro geïnd door snelheidsovertredingen, rechtstreeks te investeren in een verkeersveiligheidsfonds en zo Mechelen veiliger en toegankelijker te maken voor alle weggebruikers,” aldus Thijs Verbeurgt.
Het innen van GAS-boetes voor snelheidsovertredingen boven 30 en 50km/u werd begin dit jaar door de Vlaamse regering ingevoerd. De Stad Mechelen, die reeds over een zeer uitgebreid cameranetwerk beschikt, ging hier als één van de eerste op in en rekende in de begroting op een geschatte inkomst van 10 miljoen per jaar tegen 2025. Uit de cijfers die Vooruit opvroeg blijkt dat sinds de invoering in april van dit jaar er op 6 maanden tijd 39.372 overtredingen werden vastgesteld. Dit zorgde voor een totaal van €2.305.102 aan snelheidsboetes. 67% van deze boetes werd uitgeschreven aan mensen van buiten Mechelen.
Investeren in verkeersveiligheidsfonds
“De doelstelling van de nieuwe Vlaamse regels was het verkeer veiliger maken. Dat moet dan ook centraal staan. Daarom stellen wij met Vooruit voor om elke euro die binnenkomt door snelheidsovertredingen rechtstreeks te investeren in een verkeersveiligheidsfonds waarmee Mechelen veiliger en toegankelijker kan gemaakt worden. Denk daarbij aan veiligere fietspaden, betere voetpaden, meer en beter openbaar vervoer… Deze middelen dienen dus niet om het gat in de stadskas dicht te rijden maar wel om het aantal verkeersslachtoffers naar nul te brengen,” stelt de Vooruit-fractieleider.
10 miljoen per jaar lijkt onrealistisch
De 10 miljoen per jaar die het stadsbestuur tegen 2025 heeft ingeschreven – “de gas die men in de begroting pompt” zoals Vooruit-fractieleider Thijs Verbeurgt dit eerder al noemde – lijkt op basis van de huidige cijfers weinig realistisch: “Op 6 maanden tijd werd 2,3 miljoen geïnd. Voor een volledig jaar naar 10 miljoen gaan, zou dus meer dan een verdubbeling van het aantal camera’s vragen. Dat lijkt ons weinig realistisch en ook niet wenselijk. Bovendien zou het net de bedoeling moeten zijn dat steeds minder mensen snelheidsovertredingen begaan en de boetes dus dalen, niet stijgen. Het doel mag nooit zijn om niet zoveel mogelijk boetes innen, het doel moet zijn om onze stad veiliger maken voor alle weggebruikers,” zo besluit Thijs Verbeurgt.
Schepen van Begroting Koen Anciaux countert de stelling van Verbeurght. “We geven nu al meer uit dan de € 2,3 miljoen uit aan verkeersveiligheid die via GAS-boetes binnen komen”. Het stadsbestuur zal tegen de komende gemeenteraad tekst en uitleg geven over dit thema. Het punt werd naast Thijs Verbeurght ook op de dagorde van de gemeenteraad gezet door PVDA-fractieleider Dirk Tuypens.