Twee jaar geleden werd de Mechelse fietszone feestelijk geopend. Met 179 aaneengesloten straten is het de grootste fietszone van Vlaanderen. De fietszone kan zonder meer als een succes worden geëvalueerd, maar uiteraard is het werk nooit af: “We blijven dag na dag werk maken van een verkeersveilige stad waarin elke weggebruiker zijn of haar plaats heeft.”
Sinds de opstart van de fietszone zijn de politie, de stedelijke dienst mobiliteit en het stadsbestuur de situatie steeds blijven monitoren. “Met behulp van een goede cijfermatige opvolging willen we de fietszone objectief analyseren en evalueren. Alleen zo leren we bij over mogelijke pijnpunten en kunnen we de uitdagingen aanpakken”, legt burgemeester Alexander Vandersmissen (Open Vld) uit. De cijfers leren dat de Mechelaar intussen goed gewoon is aan de fietszone. Het aantal overtredingen (gemotoriseerde voertuigen die fietsers inhalen) is in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar met meer dan 50% gedaald. Daar waar tussen 1/1/2020 en 1/9/2020 nog 2309 overtredingen werden vastgesteld, gaat dat in de periode tussen 1/1/2021 en 1/9/2021 maar over 943 overtredingen meer. Het leeuwendeel van de overtredingen situeert zich wel nog steeds in de Frederik de Merodestraat en de Sint-Katelijnestraat, net zoals bij de evaluatie vorig jaar.
“We stellen nog steeds vast dat deze straten een groot aandeel hebben in de vastgestelde inbreuken. Deze twee straten staan samen in voor 51% van de vastgestelde overtredingen”, licht Vandersmissen toe. “Uiteraard gaan we daarom gericht werken op deze straten en overtreders systematisch blijven verbaliseren. Ook interessant om mee te geven is dat 17% van het totaal aantal vaststellingen zijn gebeurd met behulp van ons cameranetwerk. Daar gaan we zeker ook verder mee aan de slag. Daarnaast worden in het straatbeeld ook verschillende sensibiliseringsborden aangebracht.”
Sensibiliseren en handhaven
Om de fietszone nog eens top of mind te brengen bij iedereen, zijn de voorbije dagen opnieuw op heel wat locaties wimpels en grote bovenstraatbanners uitgehangen die de weggebruikers moeten herinneren aan de fietszone. Op verschillende plaatsen in de stad worden vandaag en de komende dagen ook nog pancarten geïnstalleerd.
In de maand november zal er ook extra gefocust worden op handhaving. “Naast het naleven van de regels van de fietszone, zullen we ook focussen op de naleving van de verkeersregels door fietsers. Onder meer het tegen de richting in rijden en het niet correct gebruik van de verplichte fietsverlichting zullen door de politie tijdens systematische prikacties gecontroleerd worden”, aldus nog Vandersmissen. “Ook op het correct gebruik van de (deel)steps zal worden gewerkt. Het is de bedoeling om met behulp van een integrale aanpak werk te maken van een veilige stad waarin elke weggebruiker zijn of haar plaats heeft.”
Nieuwe fietsstraten
Daarnaast gaat de stad ook verder op de ingeslagen weg en wordt er werk gemaakt van extra fietsstraten. Op de as tussen de Schijfstraat en de R6 (de zogenoemde Tivoliroute) wordt zo een nieuwe grote fietsstraat ingericht. Binnenkort wordt deze nieuwe en belangrijke fietsverbinding geopend.