Eind 2020 werd duidelijk dat er een geluidsstudie zou komen aan het Battelcomplex om te bestuderen of er geluidsschermen kunnen geplaatst worden. CD&V Mechelen ontdekte nu dat dit niet gaat over nieuwe geluidsmetingen maar slechts over een theoretische ‘akoestische’ geluidsstudie waarbij geluidsmetingen uit 2006 worden gebruikt. De oppositiepartij pleit daarom nu voor echte nieuwe geluidsmetingen in Battel.
De overlast van geluidshinder door de kruising van de E19 met de N16 is al langer een probleem in Battel, de werkgroep ‘Geluidsoverlast’ met lokale vrijwilligers van Team Battel kaarte dit ook al meermaals aan. Eind 2020 antwoordde Vlaams minister Lydia Peeters (Open VLD) dan ook op een vraag van Mechels gemeenteraadslid en Vlaams Parlementslid Freya Perdaens (N-VA), dat er in 2021 een studie zou komen om de geluidshinder in Battel en de impact van geluidsschermen te bestuderen.
Maar uit het antwoord op een vraag van Vlaams Parlementslid Orry Van de Wauwer (CD&V), blijkt dat dit slechts een theoretische ‘akoestische’ studie zal zijn waar geen nieuwe geluidsmetingen worden gebruikt maar wel geluidsmetingen uit 2006. Deze worden dan gebruikt in een ‘computermodel om te kalibreren met recente verkeersgegevens naar representatieve geluidshinder’. Dat laat CD&V Mechelen vandaag weten. “Met andere woorden, het gaat hier niet om nieuwe metingen maar om een theoretische studie. Dit zullen de inwoners van Battel toch zo niet begrepen hebben toen er vorig jaar sprake was van een nieuwe geluidsstudie?” stelt Stefaan Deleus (CD&V) scherp.
De oppositiepartij CD&V wijst er ook op dat de toenmalige Vlaamse minister van mobiliteit Ben Weyts (N-VA) in 2016 liet weten dat er geen geluidsschermen zullen komen in Battel, na een vraag van toenmalig Mechelse schepen Marc Hendrickx (N-VA). “Maar ook deze beslissing gebeurde op basis van die metingen in 2006, we mogen dus nu niet dezelfde fout maken. De inwoners van Battel verdienen op z’n minst een eerlijke beslissing op basis van echte én nieuwe geluidsmetingen ” aldus aldus Hilde Lauwers, lid van CD&V en buurtbewoner in Battel.
CD&V vreest immers dat deze theoretische studie onvoldoende rekening houdt met andere factoren naast het toegenomen verkeer. Zo zorgt de bomenkap in de lus van de R6 voor extra geluidshinder van de N16, omdat de bomen geen natuurlijke barrière meer vormen. Het nieuw winkelcomplex Malines zal ook voor extra verkeersdrukte en dito-geluidshinder zorgen. Dit wordt volgens de oppositiepartij allemaal niet meegenomen in zo’n theoretische studie.
Vlaamse overheid én Mechels stadsbestuur
“We zullen er via onze Vlaamse parlementsleden op aandringen dat de Vlaamse overheid effectief nieuwe geluidsmetingen uitvoert in Battel. De metingen van 2006 toonden geluidsniveau’s aan van 60 tot 65 decibel, vanaf een geluidsniveau van 65 decibel levert de Vlaamse overheid een bijdrage in geluidswerende maatregelen. Maar we kijken ook resoluut naar het stadsbestuur om in gesprek te gaan met de Vlaamse overheid en bij hen te pleiten voor echte geluidsmetingen met deze nieuwe informatie. Dit in het belang van elke inwoner in Battel! En anders vragen we aan het stadsbestuur om zelf een expert onder de arm te nemen die echte geluidsmetingen kan uitvoeren en analyseren” is Deleus duidelijk. CD&V zal hiervoor een voorstel indienen op de gemeenteraad.
Hoewel CD&V vooral snel duidelijkheid wil voor de inwoners van Battel, zien de jongeren van de oppositiepartij dit ook als een duurzame opportuniteit voor de centrumstad. “Het Vlaams onderzoekscentrum Energyville werkt aan geluidsschermen met geïntegreerde zonnepanelen. Zo kunnen we niet enkel de geluidshinder in Battel verlagen, maar ook duurzame elektriciteit produceren. Die kan dan verkocht worden om de geluidsschermen te financiëren. Mechelen kan hierin een pionier zijn” vindt Karl Lauwers (JONG CD&V).