Yana is na een testperiode geslaagd voor haar proefexamen en is beschikbaar voor het bredere publiek, voornamelijk de Mechelse jongeren. Zij kunnen vanaf nu 6 maanden op pad gaan met virtuele buddy ‘Yana’. Yana is een chatbot dat staat voor ‘You Are Never Alone’. De chatbot werd door Arinti, een Mechels bedrijf dat innovatief maatwerk verricht, ingediend bij een open oproep. Door het winnen van de Slim in de Stad-prijs, kon de stad het ingediende concept realiseren waarin
jongeren centraal staan.
Yana
Chatbot Yana werkt via het gratis kanaal Facebook Messenger en heeft twee hoofdfuncties. Enerzijds in contact blijven met je gekozen contactpersoon tijdens verplaatsingen in Mechelen en anderzijds meldingen maken.
Het eerste werkt via een geïntegreerd sms-systeem. De chatbot vraagt je vertreklocatie, je bestemming, je vervoersmiddel en het uur dat je wil vertrekken. Met die parameters wordt er een route en aankomstuur berekend. Wanneer je een contactpersoon hebt gekozen, stuurt Yana een sms zodat deze op de hoogte is van die keuze. Eens aangekomen op je bestemming, brengt Yana jouw contactpersoon op de hoogte van je aankomst met een tweede sms. Laat de gebruiker niets weten? Dan belt Yana de contactpersoon op. Met een spraakbericht vraagt ze of om te checken of alles oké is met de gebruiker.
Daarnaast kan je ook niet-dringende meldingen maken. Yana stelt enkele vragen en mailt deze naar het meldingssysteem dat intern ook wordt gebruikt voor andere meldingen. In sommige gevallen kan je foto’s toevoegen aan de melding. Meldingen m.b.t. strafbare feiten, overlast, agressie, … worden doorgestuurd naar politie. Meldingen m.b.t. sluikstorten, kapotte verlichting,…. worden intern verwerkt. Voor noodsituaties verwijst de chatbot naar de hulpdiensten.
“Door het project van onderuit op te starten, willen we een stem geven aan de jongeren. Ze begeven zich vaak in de openbare ruimte, maar maken doorgaans weinig meldingen. Ze weten het best hoe we de drempels voor hen kunnen verlagen. Met chatbot Yana hopen we hen een laagdrempelige manier aan te reiken, waarin meldingen maken wordt aangemoedigd en waarmee we duidelijk willen maken dat melden echt oké is!”, aldus schepen van Jeugd en Preventie, Abdrahman Labsir.
Geslaagd
Na een testperiode met 10 testers, is Yana geslaagd voor dagelijks werk. Er werden aanpassingen doorgeven en enkele bugs weggewerkt. Nu de remediering is gebeurd, is het tijd om Yana open te stellen voor alle jongeren in een langere proefperiode tot eind december. Daarna volgt een evaluatie van het project.
“Een slimme stad zijn, is geen doel op zich, we gebruiken nieuwe toepassingen om de werking van de stad te verbeteren en de dienstverlening naar de Mechelaar te vergroten”, gaat schepen van Slimme Stad Marina De Bie verder. “Jongeren zijn uiteraard het snelst mee met nieuwe innovaties en zij zijn dan ook het ideale publiek om dergelijke toepassingen te ontwikkelen én hen ook toe te laten om als testpubliek de applicatie te verbeteren. Op basis van de ervaringen van het testpanel zijn al aanpassingen gebeurd en we zullen blijven bijsturen als dat nodig blijkt. We hopen dat Yana op deze manier ook het veiligheidsgevoel bij jongeren en hun ouders kan verhogen en de stad en de politie kan helpen om allerlei meldingen beter op te volgen.”
“Ons AI team ontwikkelt doorgaans bedrijfstoepassingen voor organisaties in verschillende sectoren. Met dit project laten we zien dat AI projecten ook een grote maatschappelijke waarde kunnen hebben. We zijn enorm fier dat we dit als Mechels bedrijf hebben mogen realiseren, en dat we hiermee ons steentje bijdragen tot een veiliger nachtleven voor de jongeren uit Mechelen en omstreken. We hopen dat er in de toekomst nog steden en gemeenten het voorbeeld van Mechelen zullen volgen”, besluit Mechels bedrijf Arinti nog.