In maart start een nieuwe fase in het stationsproject: de vernieuwing van de perrons 1 en 2, samen met de afbraak van de constructies langsheen de vroegere fietsenstallingen. Later dit jaar gaat het huidige stationsgebouw tegen de vlakte.
Om de aannemer voldoende werfzone te bezorgen, dringen zich enkele herschikkingen op.
Het grootste deel van de fietsenstallingen is al verplaatst naar de kant van de Postzegelbrug, maar er komen ook enkele nieuwe fietsenstallingen naast de huidige parkeerzone tussen het busstation en de kantoren van Mondelez. Die parkeerzone wordt omgevormd tot Kiss & Ride en Cambioplaatsen.
De taxi’s krijgen ook een nieuwe standplaats. Zij verhuizen van de stationskant naar de stadskant van het busstation. Enkele taxi’s vinden ook een plaatsje op het Koning Albertplein, duidelijk in het zicht van potentiële klanten. Bovendien komt er nog extra signalisatie om de taxistandplaatsen aan te duiden. Op de plaats waar nu de taxi’s staan, komt een voetpad, parallel aan het huidige fietspad, maar dan wel aan de straatzijde.
Nieuwe bushaltes
Het parkeergedeelte van de Stationsstraat tussen Koning Albertplein en de Coxiestraat verandert eveneens van functie. Voor de Friends worden parkeerplaatsen voor andersvaliden voorbehouden, daarachter komen taxi’s en het laatste stuk blijft voorbehouden voor de bussen van De Lijn.
Voor de bussen verandert trouwens ook een en ander. Het grote busstation blijft ongewijzigd, maar de twee bushaltes aan de stadszijde van de rotonde verdwijnen en verhuizen naar de Leopoldstraat. Het gedeelte van de Leopoldstraat aan de kant van de Leuvense Vaart tussen Koning Albertplein en Van Kerckhovenstraat wordt volledig voorbehouden voor bussen. Ook de bufferzone voor bussen die zich momenteel tussen de Leuvense Vaart en het oude stationsgebouw bevindt verdwijnt.
Ook de Bluebikes kregen een nieuw plaatsje. Tot nu toe stonden ze tegen de geve van het oude stationsgebouw, maar nu verhuizen naar een voorbehouden plaats aan het nieuwe Fietspunt. Aan hun werking verandert niets.
Hinder beperken
Van de grote lus Leopoldstraat – Stationsstraat – Leuvense Vaart – Stationsstraat die momenteel nog bestaat, blijft alleen het deel Leopoldstraat – Leuvense Vaart bestaan. Wegrijden gebeurt langs de Vaartdijk – die omgevormd werd tot fietsstraat – waar de rijrichting omgedraaid is.
Een van de volgende dagen wordt de nieuwe belijning en signalisatie aangebracht. Daarna gaat deze regeling effectief in.
Het Team Minder Hinder van Mechelen in Beweging ziet er nauwgezet op toe dat alle afspraken met de aannemer gerespecteerd worden, wat een minimum aan hinder zou moeten opleveren. Maar lawaai, stof en trillingen zuilen onvermijdelijk deel uitmaken van het alledaagse leven. Waarvoor Mechelen in Beweging zich excuseert.