De financiële kant van de begroting en investeringen voor 2021 werden in de laatste weken van 2020 uitvoerig toegelicht. Maar voor de Mechelaars is het natuurlijk vooral de impact op het terrein die telt. Dit jaar worden heel wat projecten uitgevoerd die de voorbije jaren zijn voorbereid. Als kers op de taart wordt eind dit jaar de nieuwe wegen- en fietsinfrastructuur van het stationsproject opengesteld.
“2021 wordt een belangrijk jaar voor infrastructuurwerken in Mechelen. We steken op heel wat plaatsen de schop in de grond, van het centrum tot in de dorpen, voor alle Mechelaars. Hier en daar komt er nieuwe infrastructuur bij of worden bestaande wegen vernieuwd. Anderzijds gaan we sommige straten en pleinen dan weer teruggeven aan de natuur door te ontharden. Met de geplande projecten willen we onze stad nog mooier, toegankelijker, groener en fietsvriendelijker maken!” aldus schepen voor Openbare Werken Patrick Princen.
Wegenis en riolering
Dit jaar starten de belangrijkste werken in het centrum op: de volledige vernieuwing van de as Adegem-, Onze-Lieve-Vrouwe- en Hanswijkstraat. Dit jaar worden de werken van de eerste twee straten opgestart. Ook Mechelen-Noord komt aan de beurt met de heraanleg van de Oude Pleinstraat, Schorsmolenstraat en Viermolenstraat.
De opening van de Tangent zal hierin ook een belangrijk wapenfeit zijn, vooral omdat het heel wat straten errond zal ontlasten en zo de weg vrijgemaakt wordt voor een andere en groenere invulling van de vesten.
Ontharden en vergroenen
De aanleg van nieuwe infrastructuur, onder meer voor de fiets, is zeer belangrijk, maar soms mag het wat minder zijn. In een aantal straten en op een aantal pleinen is er meer verharding dan strikt noodzakelijk en om de natuurlijk sponswerking van onze bodem te herstellen, is het belangrijk daar iets aan te doen.
Een aantal onthardingsprojecten worden dit jaar opgestart. De ontharding van de Spildorenlaan is daarbij de showcase: het teruggeven van een deel van de rijbaan aan het natuurgebied en een voorbeeld waarbij met verschillende types van ver- en onthardingen wordt geëxperimenteerd. In de Korte Veluwestraat, die als proefproject voor een groene woonstraat fungeerde, wordt dit jaar fase 2 van de ontharding opgestart. Hierbij ligt de nadruk nog meer op vergroening en wordt de rijbaan tot een verhard karrespoor herleid. In Muizen wordt een participatief traject opgestart om het dorpsplein te ontharden en de fietsdoorstroming van het dorpshart te verbeteren.
Ook een aantal wijken van Woonpunt krijgen in samenwerking met de VMSW een groene make-over: de volgende fase van de heraanleg van de Gandhiwijk wordt in het voorjaar opgestart, de aanleg van het openbaar domein van Otterbeek wordt vanaf maart heraangelegd.
Verder bouwen aan Mechelen Fietsstad
Samen met collega-schepen van mobiliteit Vicky Vanmarcke werkt Patrick Princen ook in 2021 verder aan de verbetering van de fietsinfrastructuur in Mechelen. Het Tivoli-fietspad, waarvan de werken eind vorig jaar startten, wordt dit voorjaar afgewerkt. De verbinding tussen de Eikestraat en Otterbeek is de schakel die een aparte fietsroute van de R6 tot de R12 mogelijk maakt, tussen de Antwerpse- en Liersesteenweg in. Het aanleggen van een nieuw parking voor het Tivolipark aan de Eikestraat zorgt er ook voor de parking aan het kasteel en aan de Tivolilaan deels onthard kunnen worden.
Daarnaast worden ook de werken aan de fietspaden op de Leestse- en Liersesteenweg (Vrouwvliet – R6) opgestart door de stad, bij de Leuvense- en Brusselsesteenweg zijn dat respectievelijk AWV en Provincie Antwerpen. Ook de werken aan de fietsostrade richting Zemst worden eind dit jaar opgestart.
De opening van het fietspad langsheen de tangent wordt ongetwijfeld een van de belangrijkste fietsfeiten voor 2021. Het traject van 2,5 km met drie fietstunnels, een fietsbrug en de fietspuzzel wordt niet alleen een belangrijke schakel in het bovenlokaal functionele fietsnetwerk, maar ook een quasi conflictvrije noord-zuidas voor de Mechelaar.