2020 was een bewogen jaar, ook voor Technopolis. Verplichte sluitingen en een beperkte capaciteit in de periodes dat Technopolis wel open mocht, zorgden ervoor dat 54% minder bezoekers werden verwelkomd in het doe-centrum dan in 2019. Niettemin is 2020 voor Technopolis ook het jaar waarin online met rasse schreden vooruitgang werd geboekt. Nog nooit heeft Technopolis zoveel Vlamingen online weten te fascineren met wetenschap en technologie. Een straf online aanbod en de lancering van digitale evenementen vormen de hoogtepunten van een jaar waarin bijzonder hard werd gewerkt aan de toekomst van Technopolis.
Volledig uitverkocht tijdens de kerstvakantie
In een normaal jaar verwelkomt Technopolis gemiddeld zo’n 300 000 bezoekers, maar daar stak het coronavirus vorig jaar een stokje voor. In 2020 was Technopolis 5 maanden gesloten en in periodes dat Technopolis open was, mocht het slechts een beperkt aantal bezoekers tegelijk ontvangen. Ook schoolbezoeken waren het merendeel van het jaar niet toegestaan. Als gevolg kreeg Technopolis vorig jaar slechts iets meer dan 130 000 bezoekers over de vloer. Dat is 56% minder in vergelijking met een gemiddeld jaar.
Nochtans stelde het doe-centrum alles in het werk om meer bezoekers over de vloer te krijgen. Zo opende Technopolis begin oktober in een sneltempo nog de tijdelijke buitenexpo Dinopolis. Helaas zorgde een tweede sluiting van eind oktober tot begin december ervoor dat uiteindelijk slechts een beperkt aantal bezoekers van deze expo konden genieten. Ondanks een negatief jaar op het vlak van bezoekersaantallen, was er toch een lichtpuntje op het einde van het jaar: tijdens de kerstvakantie waren Technopolis en Dinopolis namelijk volledig volzet, weliswaar volgens de beperkte toegelaten capaciteit. Dinopolis staat nog tot en met 10 januari op de site van Technopolis; alle tickets zijn inmiddels uitverkocht.
Daarnaast besliste Technopolis om met shows en workshops naar de (zomer)scholen te trekken. Zo wist het desondanks toch nog 2 145 extra kinderen en jongeren te bereiken.
Online met rasse schreden vooruitgang geboekt
Ondanks alles kon het coronavirus Technopolis er niet van weerhouden om 366 dagen lang en 24/7 Vlamingen te fascineren met wetenschap en technologie. Tijdens de eerste lockdown in maart opende Technopolis op sociale media het #LockdownLab met dagelijks nieuwe online proefjes en challenges. Om nog meer Vlamingen en vooral ook jongeren online te bereiken, ging Technopolis in 2020 in zee met o.a. TAGMAG, MNM, HLN en VAN IN.
Dankzij een straf online aanbod, wist Technopolis in 2020 op al haar kanalen meer dan 47 000 extra volgers te vergaren, goed voor een stijging van maar liefst 61%. De online community van Technopolis telde per 31 december meer dan 122 000 leden, waarvan 40% bestaat uit jongeren, een belangrijke doelgroep voor Technopolis. De toenemende populariteit van Technopolis is vooral opvallend op TikTok (stijging van aantal volgers met 370%) en op YouTube (stijging van 56%), niet toevallig kanalen die razend populair zijn bij jongeren.
Bouwen aan de volgende 20 jaar
Het jaar 2020 is voor Technopolis duidelijk het jaar waarin het de vruchten plukte van de investering in haar online strategie van de voorbije jaren, een strategie die de komende jaren aan belang zal blijven winnen.
Ook als evenementenorganisator bleef Technopolis niet bij de pakken neerzitten. Dat bewees het door de organisatie van online evenementen zoals het Ecsite Directors Forum (internationale conferentie voor science centra en musea), de online finale van de Wetenschapsbattle en de digitale Dag van de Wetenschap. Technopolis Events heeft zich in een mum van tijd klaargestoomd om in de toekomst onder álle mogelijke omstandigheden evenementen te organiseren, zowel fysiek (met de nodige veiligheidsmaatregelen), hybride of volledig online.
Wat voor Technopolis naar aanleiding van haar 20-jarig bestaan een jaar ging zijn om feestelijk terug te blikken, werd uiteindelijk een jaar waarin op alle vlakken heel hard werd gewerkt aan de toekomst. Achter de schermen bleef men – dankzij de investeringssubsidie die het doe-centrum in 2019 van de Vlaamse overheid kreeg – hard werken aan de vernieuwing van de tentoonstellingsruimte en infrastructuur van Technopolis. Als alles volgens plan gaat, zullen bezoekers in het voorjaar in een gloednieuwe zone oog in oog staan met de toekomst.
“Stilzitten? Dat staat niet in ons woordenboek. In plaats van rustig af te wachten, hebben we vanaf de eerste lockdown beslist om er alles aan te doen om onze missie te blijven vervullen. Met een nog straffer online aanbod, digitale evenementen, een dinotentoonstelling, shows en workshops op verplaatsing… hebben we aangetoond dat Technopolis zich niet zomaar gewonnen geeft en dat het er alles aan doet om zoveel mogelijk Vlamingen – ongeacht de omstandigheden – te blijven fascineren met wetenschap en technologie. Was 2020 een jaar om snel te vergeten? Financieel wel, maar tegelijk was 2020 ook het jaar waarin we ongelooflijk hard hebben geïnvesteerd in de toekomst van Technopolis en ik ben er zeker van dat we hiervan in 2021 en de komende jaren de vruchten zullen plukken.”, zegt Ester Blockx, Marketing & Sales Director.
Vooruitblik 2021
Op voorwaarde dat de maatregelen niet strenger worden, is Technopolis voorlopig enkel open op woensdag, zaterdag, zondag en elke dag tijdens de krokusvakantie. De capaciteit per dag blijft beperkt en bezoekers zijn verplicht om online bij de aankoop van hun tickets een tijdslot te kiezen. Technopolis stelt verder alles in het werk voor een veilig en hygiënisch bezoek. Zo geldt er een looprichting, wordt alcoholgel ter beschikking gesteld en worden de opstellingen regelmatig ontsmet.
Intussen wordt ijverig gewerkt aan een TikTok Tour in de tentoonstellingsruimte die tegen de krokusvakantie klaar zal zijn. Omdat schoolbezoeken nog steeds niet toegestaan zijn, trekt Technopolis nog steeds met workshops en shows naar de scholen.
Foto’s: Copyright Technopolis