TreinTramBus trok afgelopen week fel van leer tegen de plannen van de vervoerregio Mechelen. Onder meer lagere frequenties op enkele stadslijnen en het wegvallen van de bediening in enkele wijken zijn een doorn in het oog van de reizigersvereniging.
Reizigerstellingen
Het vernieuwde Mechelse stadsnet komt er na tellingen in 2019. Hieruit bleek dat vooral het niet bedienen van enkele attractiepolen een probleem is. In het nieuwe stadsnet is hier in tegemoet gekomen.
(Tijdelijk) minder bediening Tervuursesteenweg
Tussen Colomabrug en de binnenstad wordt de frequentie teruggebracht naar 20 minuten (Tot 2012 werd hier om de 10 minuten gereden, nu is dat om het kwartier). Wanneer de werken aan de tangent afgerond zijn is het de bedoeling om opnieuw om de 15 minuten te rijden. Lijn 683 die via de Jubellaan rijdt zal in het nieuwe vervoerplan wegvallen. Lijn 280, die eveneens over de Jubellaan rijdt, ziet de frequentie wel verdubbeld worden.
Vanaf 2022 is De Lijn niet langer verantwoordelijk voor opstellen van het vervoerplan, maar worden deze genomen door de vervoerregioraden. Wanneer er wijzigingen in het aanbod dienen te komen zullen deze budgetneutraal tot stand moeten komen. Concreet betekent dit dat wanneer een bepaalde lijn versterkt moet worden er een andere lijn moet inleveren.
foto: archieffoto De Lijn