De voorbije maanden werkte gemeente Zemst hard aan de plannen voor het verkeersveiliger maken van de schoolomgevingen. Halverwege december wordt een eerste concrete stap genomen door de uitbreiding van de zones 30. Op korte termijn volgen het plaatsen van octopuspalen, het inrichten van schoolstraten en het plaatsen van fietsenstallingen. Uitgangspunt voor dit alles is het veiliger en aangenamer maken van de schoolomgevingen voor fietsers en stappers.
Uitbreiding zone 30
Vanaf 16 december 2020 wordt aan de schoolpoorten en in de omliggende woonstraten zonder fietspaden, een snelheidsbeperking van 30 km/u ingevoerd. De zones worden aangeduid met verkeersborden. Bovenop de bestaande zones 30 wordt de snelheidsbeperking ingevoerd in volgende straten:
• In Zemst: Graaf de Bailletstraat, Meerweg, Tarweveld, Bovenweg, Hoogstraat tussen Bist en Brusselsesteenweg, Jacob Jordaenslaan, Jaak Lemmenslaan, Schoolstraat
• In Eppegem: Watermolenstraat, Kompenhofstraat
• In Hofstade: Steppeke, Private Weg, Graaf Cornetstraat, Blokstraat, Kerkhoflei, Weerstandersstraat, Eikstraat, Vinkestraat, Hofstadeveld
• In Weerde: Dorpsstraat, Ketelstraat
• In Zemst-Laar: Kerremansheide
• In Elewijt: Dynastiestraat, Claeseweg, Molenveld, Molenbeekstraat, Witloofstraat, Binnenbeekstraat
‘Deze uitbreiding van de zones 30 vraagt een aanpassing van alle weggebruikers’, zegt Dirk Van Roey, schepen van Mobiliteit. ‘Maar we zijn er van overtuigd dat deze maatregel een positief effect zal hebben op de veiligheid van de schoolomgevingen. We beslisten dit trouwens niet alleen. Tijdens de participatiemomenten in het kader van de opmaak van de verkeersleefbaarheidsplannen kon de uitbreiding van zones 30 op heel wat bijval rekenen. Bovendien is internationaal bewezen dat een snelheidsbeperking van 30 km/u verkeersslachtoffers voorkomt. Uiteraard volgen we de situatie nauwgezet op en sturen we bij indien nodig.’
Om de schoolomgevingen uniform en herkenbaar te maken in het openbaar domein, worden in december en januari ook geel-paarse octopuspalen geplaatst. Deze kleurrijke palen maken de schoolpoort beter zichtbaar en zullen voor extra alertheid zorgen bij de weggebruikers. Na de winter zullen ook nog opvallende wegmarkeringen aangebracht worden.
Schoolstraten en fietsstraten
Na de kerstvakantie, dus op maandag 4 januari 2021, worden ook enkele aanpassingen doorgevoerd aan schoolstraten. Een schoolstraat is een straat nabij een school waar gemotoriseerd verkeer tijdens bepaalde uren niet is toegelaten. Dit is meestal aan het begin en eind van de schooldag, gedurende een half uur. De straat is wel toegankelijk voor voetgangers, fietsers en hulpdiensten. Bewoners kunnen de straat uitrijden.
Wat de fietsstraten betreft: die vragen een grondiger aanpak en daar zal in de zomer aan gewerkt worden. In een fietsstraat is een auto of ander motorvoertuig te gast en mag je niet sneller rijden dan 30 km/u. Bovendien mag je er geen fietsers inhalen. Verkeer dat uit een zijstraat een fietsstraat inrijdt, geniet voorrang van rechts (tenzij anders aangegeven). Het kan dus zijn dat je als fietser voorrang moet geven aan verkeer dat langs rechts de fietsstraat inrijdt.
De concrete aanpassingen per school
• GO! (W)onderwijs in Zemst
De parking op de hoek van de Bovenweg met de Hoogstraat valt niet langer binnen de schoolstraat. De Hoogstraat, tussen Brusselsesteenweg en Bovenweg, wordt een fietsstraat.
• School Tuimeling in Zemst
In de Kloosterstraat wordt de schoolstraat uitgebreid tot aan de Brusselsesteenweg.
• De Waterleest in Eppegem
De schoolstraat in de pijpenkop van de Waterleestweg wordt uitgebreid tot en met de Kompenhofstraat. De Steenweg op Zemstbos wordt deels een fietsstraat vanaf de Stijn Streuvelslaan tot en met het kruispunt Beekstraat en er komt een nieuwe fietsenstalling aan de school.
• De Pimpernel in Laar
Een draaiboom in de octopuskleuren zal de toegang naar de parking tussen de WIK-cultuurhal en het schoolgebouw afsluiten. Fietsers kunnen er wel altijd langs. Er komt ook een nieuwe fietsenstalling.
• De Zonnewijzer in Weerde
De schoolstraat in de Pastorijstraat blijft behouden. Het schepencollege heeft ook beslist om waar mogelijk de voetwegen te verlichten.
• De Regenboog in Elewijt
Molenveld wordt een fietsstraat.
• De Kriekelaar en GO! Ter Berken in Hofstade
De regeling fietsstraat in de Graaf Cornetstraat blijft behouden. Ook de Tilbourgstraat wordt een fietsstraat. Zo wordt tegemoetgekomen aan meldingen over fiets-fietsaanrijdingen bij de twee scherpe hoeken op het smalle dubbelrichtingsfietspad in deze straat. De huidige regeling schoolstraat in de Zustersstraat blijft behouden. Een nieuwe schoolstraat zal worden uitgetest in de Ambroossteenweg.
‘Uniformiteit brengen in onze schoolomgevingen en die tegelijkertijd uitrollen, is cruciaal voor ons’, zegt Veerle Geerinckx, burgemeester van Zemst. ‘Dat biedt een stevige ondersteuning voor alle weggebruikers en een serieuze aanmoediging om actief mee te werken aan die veilige (school)omgevingen, met de nadruk op fietsen en stappen. En daar staan we als bestuur niet alleen in: om tot deze herinrichting van onze schoolomgevingen te komen, werden heel wat partners geraadpleegd zoals schooldirecties en -besturen, ouderraden, burgerpanels, gemeenteraadscommissies, de Voetgangersbeweging vzw,…. Dat zorgt voor een goed draagvlak. Dit is trouwens geen eindpunt. In 2021 bouwen we een georganiseerd beloningssysteem uit voor kinderen die fietsen en / of wandelen naar school en pakken we de verkeersleefbaarheidsplannen verder aan.’