Vervoerregio Mechelen heeft een plan goedgekeurd voor de verdeling van de reguliere busverbindingen vanaf 1 januari 2022. Ook de lijnen in Sint-Katelijne-Waver vallen onder deze regeling. Een aantal zaken zullen veranderen.
Met het nieuwe plan wil Vervoersregio Mechelen het netwerk van De Lijn afstemmen op de actuele noden. Het plan is gebaseerd op tellingen, verplaatsingsstromen uit verkeersmodellen en gekende vragen uit diverse mobiliteitsplannen en studies. Het nieuwe netwerkplan geeft een antwoord op het nieuwe decreet basisbereikbaarheid dat sinds 2019 van kracht is. Het betreft een wijziging in denken waarbij de huidige lijnen vooral een andere invulling zullen krijgen. Het nieuwe openbaarvervoerplan wordt nu ter goedkeuring voorgelegd aan de Vlaamse regering.
Voor Sint-Katelijne-Waver veranderen volgende zaken
* De frequentie van de lijn tussen het station van Mechelen en AZ Sint-Maarten verhoogt (lijn 552). Deze lijn passeert door Elzestraat.
* Lijn 552, die Sint-Katelijne-Waver verbindt met Mechelen, zal niet meer door de wijk Hogevelden rijden. Passagiers kunnen opstappen aan de Liersesteenweg.
* Een nieuwe busverbinding verbindt de dorpskernen van Onze-Lieve-Vrouw-Waver en het Centrum met elkaar. Deze volledige busverbinding 551 rijdt tussen Putte en Lier (via Duffel). Zo ontstaat een nieuwe verbinding tussen het centrum van Sint-Katelijne-Waver en Duffel. Die bestaat nu nog niet.
* De frequentie van de rechtstreekse lijn tussen Onze-Lieve-Vrouw-Waver en Mechelen wordt aangepast: per uur zal er nog één bus rijden in de daluren en twee in de spits.
* De frequentie van de busverbindingen tussen het centrum van Sint-Katelijne-Waver en Mechelen gaat omhoog. Twee verschillende lijnen zullen ervoor zorgen dat er ongeveer om het kwartier een bus rijdt.
* Er zal een bus stoppen voor het nieuwe woonzorgcentrum Bosbeekhof in de Wilsonstraat. Lijn 551 tussen Putte en Lier stopt er één keer per uur in de daluren en twee keer per uur in de spits.
* Er komt een extra schoolbusverbinding die college Hagelstein en het Sint-Ursula Instituut verbindt met Koningshooikt en Lier.
Het schepencollege van Sint-Katelijne-Waver keurt het nieuwe plan goed, maar stelt wel als voorwaarde dat de resterende lacunes voor de gemeente nog worden opgelost. Zo vragen ze een verbinding met het AZ Imelda in Bonheiden, moeten er alternatieven komen voor de afgeschafte buslijn in de wijk Hogevelden en moet er een oplossing komen voor de kern Pasbrug.
Station Sint-Katelijne-Waver wordt belangrijk knooppunt voor trein, bus, fiets en auto
“Dit plan is alvast een eerste aanzet naar een ruimere visie op mobiliteit in onze regio. In Sint-Katelijne-Waver komen er betere verbindingen tussen de verschillende kernen en ook met onze buurgemeenten Duffel en Putte. Het station van Sint-Katelijne-Waver krijgt een hoge frequentie en zal een belangrijk knooppunt worden voor trein, bus, fiets en auto”, zegt schepen van Mobiliteit Eric Janssens.
“De Lijn heeft de opdracht meegekregen om in heel Vlaanderen met dezelfde budgetten nieuwe buslijnen te creëren en bepaalde bestaande lijnen hogere frequenties te geven. Hierdoor zullen er buslijnen die minder gebruikt worden verdwijnen, daar ontsnapt geen enkele gemeente aan, ook Sint-Katelijne-Waver niet”, gaat schepen Janssens verder. “Concreet gaat het over de verbinding via Mijlstraat-Koningshooikt richting Lier. De bussen naar Lier rijden in de toekomst via Duffel centrum.”
“Her en der moet er zeker nog worden bijgestuurd. Daarom dat we aan De Lijn formeel vragen om die drie hiaten in onze gemeente aan te pakken via het zogenaamde ‘vervoer op maat’. We zullen dat binnen de Vervoerregio van kortbij blijven opvolgen”, besluit schepen Janssens.