Oppositiepartij Vlaams Belang dient een klacht in bij minister van Binnelands Bestuur. De partij beschuldigt het stadsbestuur van illegaal gebruik van coronagegevens. Ook N-VA laat in deze discussie van zich horen.
Op 10 oktober liet Mechels burgemeester Alexander Vandersmissen café De Zwaan aan het Mechelse slachthuis voor 48 uur sluiten wegens overtredingen op de coronaregels. Volgens de burgemeester was dit nodig omdat er verschillende meldingen van overlast waren. Op een Facebook-filmpje was ook te zien hoe enkele coronaregels werden overtreden. Niet alleen werd het café gesloten, maar ook enkele stadsarbeiders die er aanwezig waren werden op basis van het filmpje ontslagen of kregen een tuchtstraf.
Vlaams Belang meldt nu in een persbericht dat er bij de politiediensten geen enkele klacht over het café is binnengekomen. Er zouden geen meldingsnummers zijn en ook in het proces-verbaal over de sluiting zijn er geen getuigenissen om de motivatie tot die sluiting te rechtvaardigen.
“Een sluiting zonder enige politievaststelling en zonder getuigenissen is op zijn minst uitzonderlijk te noemen. Meer nog, hoe is de stad erin geslaagd om álle aanwezigen te identificeren als er geen vaststellingen zijn van de politie? De politiewoordvoerder laat weten dat hij ‘geen toegang heeft tot die informatie en dat de wijze van identificatie deel uitmaakt van het geheim van het onderzoek’”, aldus Vlaams Belang.
De contactgegevens van De Zwaan zijn volgens Vlaams Belang door een stadsambtenaar opgevraagd. “De stadsambtenaar deed dit naar eigen zeggen in zijn rol als lid van het COVID-19 Team. Uit e-mailverkeer blijkt dat in de procedure van het opvragen door deze stadsambtenaar, zowel de korpschef als de burgemeester (in cc) stonden. Uit de vermelding in cc ontstaat ontegensprekelijk het vermoeden dat de gegevens niet énkel voor contactopsporing zijn opgevraagd. In die procedure hebben noch een korpschef, noch een burgemeester enige rol te spelen. Officieel kan men inroepen dat Mechelen deel uitmaakt van één van de drie proefprojecten om steden en gemeenten zelf te laten traceren. Dat was in deze niet het geval. Toen bleek dat één van de aanwezigen covid positief was getest en dus in feite in quarantaine had moeten zitten werden enkel de stadsmedewerkers daarvan verwittigd en niet de andere aanwezigen op de lijst. De lijst werd dus duidelijk op selectieve wijze gebruikt door stadsbestuur (en mogelijk zelfs door de politie).”, aldus Vlaams Belang.
“De horecagegevens mogen alleen worden opgevraagd in het kader van contactonderzoek en dit enkel door het Agentschap Zorg en Gezondheid. Niet door de burgemeester of de politiediensten om vervolgens draconische sancties op te leggen of zware boetes uit te schrijven. Ondertussen ondertekent de stad het ‘ambitieuze’ charter van Baanbrekende Werkgever. De praktijk is totaal anders. De coronamaatregelen worden in proeftuin Mechelen gebruikt om DDR-toestanden te creëren. Daar moet paal en perk aan worden gesteld. Vandaar dat het Vlaams Belang bij minister Somers klacht heeft ingediend voor grove nalatigheid en schending van de privacywetgeving. Tegelijkertijd zal parlementslid Sam Van Rooy in de commissie Binnenlands bestuur minister Somers ondervragen over de privacy van de coronagegevens in de horeca.”, zo besluit Frank Creyelman van Vlaams Belang.
N-VA, eveneens oppositiepartij in Mechelen, heeft zich ook op deze zaak gestort. Gemeenteraadslid Marc Hendrickx heeft een ‘schriftelijke vraag buiten de raadszittingen’ ingediend. De volledige tekst van zijn vraag vindt u hieronder.
Onderwerp vraag: Contactopsporingen: opvraging informatie bij café “De Zwaan” – quid ?;
Toelichtende nota
Er kwam mij ter ore dat de stad, in het dossier “de Zwaan” en de ontslagen stadsarbeiders, via de diensten van de “noodplanambtenaar” alle Corona-contactopsporingsinformatie zou hebben opgevraagd bij de café-uitbaatster, om die dan vervolgens te gebruiken om te achterhalen wie op welk moment aanwezig was in het bewuste café (vandaag overigens ook in de media te vernemen).
De Stad Mechelen kan in het kader van lokaal contactonderzoek beslissen om horecalijsten op te vragen en risicocontacten te verwittigen en/of door te geven aan de centrale contactopsporing. Dit is een taak die alle steden en gemeenten naar eigen inschatting en best vermogen opnemen in het kader van hun lokale bevoegdheid.
De Stad Mechelen loopt samen met W13 (regio Kortrijk, Waregem en Menen) en MidWest (regio Roeselare/Izegem) een tijdelijk proeftraject rond lokale contactopsporing. Hierin worden ze door het Vlaams “Agentschap Zorg & Gezondheid” begeleid en ondersteund, dat is mij bekend. De bedoeling van dit proefproject was vooral het verbeteren van de samenwerking tussen lokale en centrale contactopsporing via een aantal technische verbeteringen en testopstellingen.
Dit staat echter compleet los van het opvragen van horecalijsten en geeft de stad niet meer of minder opdrachten/rechten in dat verhaal, iets wat mij bij navraag is bevestigd door het Vlaams “Agentschap Zorg en Gezondheid”.
Dat Vlaams “Agentschap Zorg & Gezondheid” is privacy-gewijs immers zeer duidelijk in haar communicatie, o.m. op haar webstek: alleen de bevoegde dienst voor contactopvolging krijgt toegang tot de lijsten, niet politie of justitie of andere controlediensten.
Mocht de stad gehandeld hebben zoals supra aangegeven, zou dit dus in strijd zijn met de door de hogere overheid opgelegde regels en zou dit zware juridische gevolgen kunnen krijgen.
Als de stad dit dan toch zou gedaan hebben, zou ik in het kader van de openbaarheid van bestuur, uiteraard willen weten wie hiertoe dan op welk moment en hoe de opdracht gaf (en hoe deze opdracht dan juist omschreven werd).
Als de stad dit zo zou aangepakt hebben, vernam ik natuurlijk ook graag hoe precies te werk werd gegaan bij de opvraging van die informatie en hoe daar dan nadien is mee omgegaan.
Reactie burgemeester
Inmiddels heeft burgemeester Vandersmissen ook gereageerd. Onze redactie ontving onderstaande tekst.
De bestuurlijke sluiting van café De Zwaan en de tuchtprocedure ten aanzien van enkele medewerkers van de stad zijn twee verschillende zaken. Sommigen gooien beide maatregelen te kwader trouw op een hoopje. Er werden geen deontologische fouten gemaakt.
1.De sluiting van café De Zwaan was een bestuurlijke maatregel burgemeester als gevolg van het manifest overtreden van de geldende coronaregels. Deze maatregel is dus een gevolg van manifeste en ernstige inbreuken op het MB van 30 juni 2020 als gewijzigd.
2.De aanwezigheidslijst is opgevraagd door een lid van het covid-19-team om zicht te krijgen op de impact van het probleem en om contacttracing voor te bereiden. Dit gebeurde volledig conform het MB. Dit was noodzakelijk (!) omdat geweten was dat er iemand aanwezig was die in quarantaine was geplaatst na een hoogrisicocontact.
3.Op basis van het filmpje dat circuleerde op sociale media werd duidelijk dat er medewerkers van de stedelijke uitvoeringsdiensten aanwezig waren tijdens het feestje. Om verdere verspreiding van het virus binnen de uitvoeringsdiensten tegen te gaan werden gesprekken gehouden met collega’s om volledig zicht te krijgen op de aanwezigen en cuarantainemaatregelen voor te bereiden.
4.De procedure die is gevolgd tegen verschillende medewerkers van de stad werd geïnitieerd door de algemeen directeur. Alle betrokkenen werden volgens de geldende procedures gehoord door de HR-manager van de stad waarna hun verklaring aan de algemeen directeur werd overgemaakt. Daarbij werd op geen enkel moment gebruik gemaakt van de aanwezigheidslijst van De Zwaan voor de contacttracing. Als gevolg van die verklaring heeft de algemeen directeur geoordeeld dat er sprake was van een manifeste vertrouwensbreuk. De acties druisten resoluut in tegen de deontologische code die door de stad wordt gehanteerd. Hierdoor is de arbeidsovereenkomst van drie personeelsleden verbroken. De stedelijke administratie is volledig gedepolitiseerd en alle aanstellingen, evaluaties, tuchtprocedures en eventuele ontslagen gebeuren dan ook logischerwijs zonder enige vorm van politieke inmenging.
Ik wil zeer formeel stellen dat er in de nasleep van het verboden coronafeestje in de Zwaan noodzakelijk, kordaat en correct gehandeld werd in de strijd tegen het coronavirus en in het belang van de volksgezondheid. Het is bijzonder te betreuren en laakbaar dat sommigen bewust een loopje nemen met de feiten en met misplaatste verdachtmakingen de crisis misbruiken voor politiek gewin. Ik dacht dat wij in deze gezondheidscrisis over de partijpolitieke grenzen samen aan hetzelfde zeel zouden trekken. Dit soort politieke profilering is het laatste waar de Mechelaars in deze coronacrisis nood aan hebben.
Alexander Vandersmissen
Burgemeester