Na de eerste positieve testen vorige week zijn de bewoners en medewerkers van het woonzorgcentrum regelmatig hertest. Vrijdag kwamen er nogmaals 30 positieve testen bij. Ondertussen zijn er 46 bewoners en 23 medewerkers met een positieve COVID-19-test. Hierdoor moet het woonzorgcentrum zijn werking opnieuw aanpassen.
De twee bestaande COVID-afdelingen zullen vanaf dit weekend worden aangevuld met een extra COVID-afdeling in het restaurant van het woonzorgcentrum. Gabriella de Francesco, voorzitter van Zorgbedrijf Rivierenland: “Op die manier moeten bewoners niet continu verhuizen en kunnen ze na de besmetting terug naar hun eigen kamer gaan. Door te werken met COVID-afdelingen is het bovendien iets eenvoudiger om de nodige zorg te bieden. De bewoners kunnen een beperkt aantal persoonlijke spullen meenemen.” De opstelling van de nieuwe COVID-afdeling gebeurt in samenwerking met Stad Mechelen voor logistieke ondersteuning. De familie van alle bewoners werd vandaag ook ingelicht via e-mail, de betrokken familieleden zullen later meer concrete informatie krijgen.
“De meeste bewoners vertonen geen symptomen. Op dit moment zijn er 10 bewoners met milde tot ernstige symptomen. Het woonzorgcentrum blijft ook negatief geteste bewoners van nabij opvolgen. Er zijn vrijdag bijkomende tests afgenomen van bewoners waarvan de resultaten nog niet beschikbaar zijn.”, aldus Jeroen Baeten, ondervoorzitter van Zorgbedrijf Rivierenland. Doordat vele bewoners asymptomatisch zijn, blijft het woonzorgcentrum zeer voorzichtig met de bezoekregeling. Ter bescherming van bewoners en familieleden vraagt het woonzorgcentrum om bezoek zoveel mogelijk uit te stellen. Familieleden die dit wensen kunnen wel een bezoek aanvragen en indien mogelijk wordt dit toegestaan voor maximaal 1 persoon. Tegelijk zet het woonzorgcentrum heel sterk in op telefonisch en digitaal contact.
Gabriella de Francesco, voorzitter van Zorgbedrijf Rivierenland: “Daarnaast zetten we extra hulp in om de medewerkers te vervangen die nu in quarantaine gaan omwille van een (potentiële) besmetting. We krijgen daarbij hulp van onder andere het Rode Kruis. We werken ook samen met de verschillende Mechelse scholen die een zorgopleiding aanbieden. Zij heroriënteren stagiairs en motiveren studenten om vakantiewerk uit te voeren. We zijn dankbaar dat ook de medewerkers van het woonzorgcentrum zelf, ondanks hun eigen bezorgdheden, zich flexibel blijven inzetten voor de bewoners door het overnemen van shifts en inspringen waar het nodig is.”
Het outbreakplan van het woonzorgcentrum is in volle werking en de goede voorbereiding zorgt ervoor dat het woonzorgcentrum snel kan schakelen in snel wijzigende omstandigheden. Zorgbedrijf Rivierenland volgt de situatie nauwgezet op in nauw overleg met de stedelijke crisiscel en hoopt dat de COVID-afdelingen snel gesloten kunnen worden.
foto: archieffoto wzc Hof van Egmont