Vanaf september integreert De Garage, ruimte voor actuele kunst, in het Mechelse Museum Hof van Busleyden. Beide kunsthuizen werken al een tijdje achter de schermen samen. Met de tijdelijke tentoonstelling Maen Florin – Stefan Serneels – Xavier Noiret-Thomé, die opent op 19 september, lichten ze voor het eerst een tipje van de sluier op rond de nieuwe samenwerking. Die maakt meteen de integratie van hedendaagse beeldende kunst van De Garage in het Museum Hof van Busleyden zichtbaar voor het brede publiek. De naam De Garage blijft gewoon bestaan, want het is een zeer sterk merk in nationale en internationale kunstmiddens en blijft een forum bieden aan doorbrekende kunstenaars.
“Met deze integratie wil de stad een straffer en dynamischer tentoonstellingsaanbod genereren om het publiek van beide werkingen te verbreden. Voor onze stad biedt dit samengaan nieuwe nationale en internationale perspectieven. In Mechelen staan oude en nieuwe kunst in dialoog”, zegt schepen Cultuur en Toerisme Björn Siffer (Groen).
Met de integratie van De Garage binnen het Museum Hof van Busleyden wil de stad de aanwezige expertises en sterktes verder ontwikkelen en professionaliseren, meer slagkracht geven. De voormalig directeur van Cultuurcentrum Mechelen, Koen Leemans, zet zijn uitgebreide kennis van het hedendaagse kunstveld vanaf heden in als curator hedendaagse kunst binnen het museum en tekent een visie uit voor de hedendaagse lijn. “Door de integratie van De Garage in het museum, zet Museum Hof van Busleyden verder in op de transhistorische dialoog. Want Mechelen is Bokrijk niet”, zegt Björn Siffer. “We zetten de geschiedenis en de actualiteit bij elkaar, wat interessante debatten zal opleveren.”
De Garage als hedendaagse vrijplaats voor beeldende kunst
De Garage creëert een vrijplaats voor zowel gevestigde als jonge kunstenaars, waarbij de kunstenaar en zijn of haar oeuvre centraal staan. Die manier van werken sluit perfect aan bij de geest van het Museum Hof van Busleyden als plek waar de oorspronkelijke humanistische gastheer de mens centraal stelde en een safe haven bouwde voor gedachtenoefeningen en experiment. “De humanisten boden veel ruimte aan talentontwikkeling en dialoog. Een historische lijn die we graag vertalen naar de toekomst. Mechelen geeft zuurstof aan artistiek talent, ook in ons tentoonstellingsbeleid”, zegt Björn Siffer.
De triple tentoonstelling Florin – Serneels – Noiret-Thomé toont een eerste inhoudelijke lijn binnen de nieuwe werking. De drie kunstenaars worden naast elkaar en in hun eigenheid getoond in De Garage. Maen Florin exposeert daarnaast ook in de historische Sint-Janskerk en in Museum Hof van Busleyden, waar zij de dialoog opzoekt met oude kunst.
De polyfone dialoog tussen oud en nieuw
Voor de nieuwe expo treedt kunstenares Maen Florin letterlijk en figuurlijk buiten de grenzen van De Garage, waar een deel van haar werk wordt getoond. Andere werken van deze hedendaagse kunstenares worden opgesteld in de Sint-Janskerk. In de Sint-Janskerk zoeken de typische hoofden die deze kunstenares creëert een manier om zich te verhouden tot de patroonheilige van de kerk. In het museum verbindt haar werk zich zowel met de thema’s van het museum als met de vormentaal van de kunstwerken. “Net als in de Renaissance wordt hier een dialoog aangegaan met het verleden en voegt de kunstenaar nieuwe perspectieven toe. Die nodigen de toeschouwer uit om op een andere manier naar de aanwezige meesterstukken te kijken en geven een actuele dimensie aan het museale parcours”, zegt Björn Siffer.
Ondergrondse zaal focust op expo’s met internationaal reikwijdte
In het najaar staat de Antwerpse Cindy Wright op de tentoonstellingskalender. Haar monumentale schedeltaferelen zullen te zien zijn in de ondergrondse tentoonstellingszaal. Haar werken gaan in dialoog met de vaste opstelling van het museum.
“De ondergrondse expozaal van Museum Hof van Busleyden zal tentoonstellingen van internationale allure brengen, zowel op het vlak van hedendaagse, historische kunst of de combinatie ervan. It Almost Seemed a Lily (2019) de expo waarin de dialoog tussen de Besloten Hofjes en het werk van Berlinde De Bruyckere centraal stond was daar al de voorbode van”, zegt Björn Siffer.
De Garage maakt bij de integratie dus gebruik van twee hoofdlocaties: De Garage tegenover de Sint-Romboutskathedraal en de ondergrondse tentoonstellingszaal van Museum Hof van Busleyden. Afhankelijk van de expo kan er ook uitgeweken worden naar andere geschikte locaties zoals de historische kerken of de tentoonstellingszalen van Cultuurcentrum Mechelen.