In de herfst zien de Mechelaars zeven nieuwe laadpalen verschijnen. Veertien staan er nog op de planning. De doorbraak van elektrische mobiliteit is een belangrijke maatregel in het actieplan van “Clean Power for Transport“, een projectsubsidie van de Vlaamse overheid. Dit project voorziet 5000 publieke laadpalen in Vlaanderen tegen 2020 en stimuleert lokale besturen voor de uitrol ervan. Dit jaar zal Stad Mechelen de allerlaatste palen plaatsen. Het gaat om de laatste fase van een driejarige uitrol van een zestigtal CPT laadpalen.
“Willen we de Mechelaar de overstap laten maken naar een eigen elektrische wagen of elektrische deelwagen dan moeten we ervoor zorgen dat er op strategische plaatsen in de stad, bij onder andere buurtparkings en mobipunten, de wagens kunnen opgeladen worden. De elektrische laadpalen zijn een belangrijk sluitstuk in onze ambities rond deelmobiliteit en efficiënte mobiliteitsoplossingen”, vertelt schepen van mobiliteit Vicky Vanmarcke.
“Als stad ambiëren we met het klimaatplan een vermindering van de CO²-uitstoot. Elektrisch rijden betekent efficiënter en duurzamer omgaan met energie. Alternatieve brandstoffen, milieuvriendelijke voertuigen en bijhorende infrastructuur passen dan perfect in onze zero-emissie doelstelling”, voegt schepen van milieu en duurzaamheid Marina De Bie hieraan toe.
7 nieuwe laadpaallocaties
Bij de keuze wordt er steeds een locatie gekozen waarbij twee parkeerplaatsen bediend kunnen worden. Voor onderstaande locaties wordt er één plaats gereserveerd voor autodelen. De andere parkingplaats is voor publiek gebruik van een elektrische wagen. Rond de herfst zijn er voor Mechelen 7 laadpalen toegewezen die worden aangeleverd door Allego op volgende locaties:
Strategische plaatsing
De palen worden met de nodige aandacht en bijhorende signalisatie geplaatst op het openbaar domein. Als stad informeren we bewoners over de inplanting van een nieuwe laadpaal in hun directe omgeving. En geven we uitleg over de werking ervan. “Dit verlaagt voor onze Mechelaar misschien de drempel om over te stappen naar een elektrisch voertuig of nog beter naar elektrisch autodelen”, voegt schepen Vanmarcke toe.
“Belangrijk is dat ook bedrijven en scholen hieraan kunnen deelnemen. Ze zijn tenslotte een grote speler in het halen van onze doelstellingen”, besluit schepen van mobiliteit Vanmarcke.
Bedrijven, scholen en organisaties die zelf elektrische laadinfrastructuur willen plaatsen op hun privéparking kunnen hiervoor subsidies aanvragen en Stad Mechelen mee ondersteunen in het halen van de zero-emissie doelstelling. Wie nog wil intekenen kan dit binnen het Clean Power for Transport 2020-programma voor 1 september via https://www.milieuvriendelijkevoertuigen.be/projectoproep-2020