Stad Mechelen herhaalt ook dit jaar voor de 7e keer op rij de campagne “ZON(M)E(R)30” tijdens de maanden juli en augustus.
“Met een gerichte campagne in de zomermaanden wordt gefocust op een periode wanneer er meer kinderen aanwezig zijn op straat. Een tijdelijk bord valt altijd meer op dan de permanente borden, waarbij na enige tijd immers een vorm van gewenning optreedt. Zo zetten we volop in op verkeersveilige en kindvriendelijke straten”, zegt schepen van Mobiliteit Vicky Vanmarcke.
“Veiligheid is een absolute prioriteit voor het stadsbestuur. Onze lokale politie focust dan ook het hele jaar nadrukkelijk op naleving van de verkeersregels door alle weggebruikers. Tijdens de zomer brengen veel mensen meer tijd buiten door en zeker in de nasleep van de coronacrisis zal de vakantieperiode meer dan ooit in eigen land en stad worden doorgebracht. Door de plaatsing van de extra bebording onderstrepen we het belang van veilige straten”, aldus burgemeester Alexander Vandersmissen.
In totaal worden er 101 signalisatieborden met ‘zomer 30’ verspreid over de stad. Je kan ze tegenkomen bij onder meer het inrijden van alle wijken en nabij speelpleinen. We houden hierbij onder meer rekening met locaties van speelpleinen of plaatsen waar extra signalisatie wenselijk is. We houden ook rekening met de input van de vorig editie.
Het concept blijft behouden met signalisatieborden die gedurende de zomervakantie te zien zijn in het straatbeeld. Wegens coronamaatregelen zullen er dit jaar geen speelkoffers met stoepkrijt uitgereikt worden, maar niets belet de kinderen om met hun eigen creativiteit en materiaal de straat op te fleuren. “De borden zullen ook van pas komen bij de speel- en vakantiestraten die deze zomer weer talrijk werden aangevraagd. Met de luxe versie van de speelstraten en de ondersteuning van stad Mechelen, willen we vakantie in eigen stad nog aantrekkelijker, leuker en tegelijk veiliger maken voor de Mechelse jeugd”, besluit schepen van Jeugd en Preventie Abdrahman Labsir.