Met promotiecampagnes en het kwijtschelden van de logiestaks geeft Stad Mechelen het verblijfstoerisme extra zuurstof voor het herstel na corona. Daarbovenop geeft de stad 1000 gratis nachten weg voor de eerste 1000 boekingen van drie nachten. Vrijetijdstoeristen die twee nachten boeken, krijgen er één nacht gratis bij. Bij zo’n 2+1-boeking krijg je als bonus een gratis prikkelpakket waarmee je kennis maakt met een handvol lokale specialiteiten en krijg je korting voor enkele niet te missen attracties en monumenten.
Mechelen zat de afgelopen jaren in de lift als toeristische bestemming. De lockdown en de gezondheidsmaatregelen ten gevolge van het coronavirus brachten een zware knik in dat groeipad, waarin net nog tal van investeringen waren gedaan. “Van maart tot juni vorig jaar konden de Mechelse hotels rekenen op een gemiddelde bezettingsgraad van 72%. Vanaf de lockdown op 13 maart 2020 viel de sector nagenoeg stil. Met de 2+1-boeking, het Prikkelpakket en een typisch Mechelse communicatiecampagne willen we de sector een hart onder de riem steken”, legt burgemeester Alexander Vandersmissen uit. “Het verblijfstoerisme is immers een heel belangrijke partner met het oog op de uitstraling van onze stad in de rest van het land en bij uitbreiding ook de rest van de wereld.”
“De Mechelse logies of aanbieders van toeristische activiteiten komen trager op gang dan pakweg de winkels of cafés. Om het herstel te vergemakkelijken geven we hen een extra duwtje in de rug”, zegt schepen van toerisme Björn Siffer. “Toeristen die twee nachten boeken krijgen er van de stad een derde nacht gratis bij. Er is veel te beleven in de historische binnenstad en de prachtige groenblauwe rand rondom. Dat promoten we in een nieuwe digitale zomerbrochure die mensen moet overtuigen om voor meerdere nachten naar Mechelen te komen.”
Ann Leemans van de Mechelen Hotel Association is dankbaar voor de mooie promotiecampagne en steun vanuit de stad: “We hopen en zijn er zelfs van overtuigd dat deze actie voor extra zuurstof zal zorgen tijdens de zomermaanden”, zegt ze. “Zo zwaar als nu zijn we nog nooit getroffen. Alle grote evenementen zijn weggevallen, dus deze promotie voor leisureklanten is heel erg nodig.”
2+1 in hotels en erkende logies
Op de webpagina van Visit Mechelen wordt de actie geduid en staan alle deelnemende logies met de link naar hun website. Enkel hotels en erkende logies nemen deel aan de actie. De actie wordt aangeboden via minstens één van deze drie kanalen: Logeren in Vlaanderen Vakantieland, Weekendesk en rechtstreeks via de eigen kanalen (telefoon, mail, eigen boekingsmodule) van de deelnemende logies. Toeristen die niet via één van deze kanalen boeken, hebben geen recht op deze deal.
“De actie is te boeken vanaf 1 juli en tot 31 augustus 2020, of zolang de voorraad strekt. De dertig deelnemende logies kunnen dus binnen deze periode aan in totaal 1000 vrijetijdstoeristen een extra verblijfsnacht aanbieden. Daarenboven krijgen deze toeristen een gratis prikkelpakket. We trekken voor deze actie 112.000 euro uit om onze logiessector te steunen”, zegt Björn Siffer.
Met het Prikkelpakket kunnen bezoekers kennis maken met een handvol lokale specialiteiten, van bierkaas tot artisanale zoetigheden, en krijgen ze korting op enkele niet te missen attracties en monumenten. De waarde van een prikkelpakket, te koop aangeboden door Visit Mechelen, is 6 euro. De promotie van dit aanbod wordt meegenomen in de nationale campagne van Vlaanderen Vakantieland. Mechelen draagt als kunststad 50.000 euro bij aan deze actie en zet daarnaast zelf ook 48.000 euro in voor de promotie van haar bestemming en conversie, het faciliteren dat geïnteresseerden uiteindelijk een vakantie boeken.
‘Klinkt als Mechelen’: herkenbaar voor Mechelaars, prikkelend voor toeristen
Om Mechelen als toeristische bestemming extra in de verf te zetten, lanceert Visit Mechelen de campagne ‘Klinkt als Mechelen’. Schepen Björn Siffer: “Mechelen is de laatste jaren enorm gegroeid als toeristische bestemming. We moeten deze relance aangrijpen om toeristen te overtuigen dat ze alle redenen hebben om langer te verblijven.”
Mechelen wil toeristen ervan overtuigen dat het de moeite is om meerdere dagen in de Dijlestad te verblijven. Je kan culturele uitstappen naar Museum Hof Van Busleyden of een beklimming van de Sint-Romboutstoren combineren met actief toerisme zoals citygolf of trips met de fiets door de blauwgroene rand en nadien lekker gastronomisch genieten in de stad.
Visit Mechelen heeft daarvoor een campagne opgezet met sprekend beeldmateriaal en mikt hierin op drie doelgroepen: families, meerwaardezoekers en sociale genieters. Een meerdaagse vakantie: het klinkt na een periode van lockdown als muziek in de oren.
“We verwachten dat een belangrijk deel van onze potentiële bezoekers in deze fase van herstel anders of voorzichtiger reisbeslissingen zal maken”, zegt Björn Siffer. “Met deze wervende campagne brengen we niet alleen onze talloze troeven in beeld, maar stellen we de bezoeker in deze onzekere tijden ook gerust. In Mechelen kun je verantwoord genieten.”
Het aanbod vind je hier.