Op 12 maart gingen, vrijwel als eerste in het land, de lokale dienstencentra in lockdown. Ook in Mechelen sloten de deuren en werden alle activiteiten, waaronder het serveren van warme maaltijden, stopgezet. “Precies 109 dagen verder kunnen we eindelijk weer samen eten in onze lokale dienstencentra”, vertelt voorzitter van Zorgbedrijf Rivierenland, Gabriella De Francesco.
De verplichte sluiting van de lokale dienstencentra werd op 11 maart gecommuniceerd. Een dag later zouden alle dienstencentra sluiten. De dienstencentra van Zorgbedrijf Rivierenland bleven nog wel telefonisch bereikbaar, maar alle activiteiten in de centra zelf moesten worden stopgezet.
De lokale dienstencentra zijn ontzettend belangrijk om mensen, in het bijzonder onze senioren, samen te brengen. Heel wat van hen komen ook dagelijks om een warme maaltijd. “Dat we plots niet langer samen konden eten was bijzonder moeilijk. Maar om onze mensen niet in de kou te laten, beslisten we meteen om vanaf 12 maart de maaltijden aan huis te leveren. Tijdens de lockdown werden op die manier gemiddeld zo’n 150 maaltijden per dag aan huis bedeeld”, vertelt voorzitter Gabriella De Francesco.
Deze maaltijden werden bereid door Sodexo, het cateringbedrijf dat de dienstencentra en de woonzorgcentra ook buiten coronatijden van maaltijden voorziet. De maaltijden waren verpakt in microgolfbestendig materiaal. De gebruikers kregen een beknopte handleiding met vermelding van duur en temperatuur voor de opwarming. Wie niet in de mogelijkheid was om maaltijden op te warmen, kon warme maaltijden krijgen via traiteur Ronny die ook buiten coronatijden deze dienstverlening opneemt. De extra kosten van de thuisleveringen nam Zorgbedrijf Rivierenland op zich.
Terug open
Vanaf 29 juni bieden de dienstencentra terug maaltijden aan. “We organiseren dat uiteraard op een veilige manier”, vult ondervoorzitter Jeroen Baeten aan. “Omwille van de strenge veiligheidsvoorwaarden kunnen we het vervoer van en naar de centra op dit moment nog niet opstarten. Personen met beperkte mobiliteit die in normale tijden gebruik maken van het personenvervoer blijven hun maaltijd thuis ontvangen.” Zodra het kan, zal Zorgbedrijf Rivierenland iedereen op een veilige manier terug naar de lokale dienstencentra brengen.
Op het menu
“Stap voor stap starten we al onze activiteiten terug op. Terug samen kunnen eten, is iets waar velen lang hebben naar uitgekeken. De juliennesoep, de kipfilet op grootmoeders wijze met natuuraardappelen en gestoofde snijbonen, en tot slot het rijsttaartje zullen extra goed smaken vandaag”, besluit Gabriella De Francesco.