Donderdagavond laat gaat de gloednieuwe website van Cultuurcentrum Mechelen (CCM) online. Die heeft een frisse lay-out en is een pak gebruiksvriendelijker voor medewerkers en bezoekers. De stad zorgde ook voor nieuwe software om de verkoop van tickets vlotter te doen verlopen en problemen bij een verkooppiek aan het begin van het seizoen te vermijden. Het CCM lijkt klaar voor het cultuurseizoen 2020-2021, al zijn er nog veel vraagtekens omwille van het coronavirus. De voorstelling van de nieuwe seizoensbrochure wordt dan ook met enkele maanden uitgesteld.
Omwille van de grote onzekerheid die de coronacrisis met zich meebrengt en om te voorkomen dat er bij een eventuele heropflakkering van het virus nieuwe restricties zullen gelden in de cultuursector, wordt op dit moment nog geen seizoensbrochure uitgebracht. “Een brochure drukken die nadien moet aangepast worden, zou een nodeloze uitgave zijn en voor veel verwarring kunnen zorgen”, aldus schepen van Cultuur Björn Siffer.
Uitstel ticketverkoop
De start van de ticketverkoop was normaal voorzien voor 7 juni 2020, maar wordt dus ook uitgesteld. De stad mikt op eind augustus/begin september voor de lancering, maar voor een exacte datum is het wachten op de richtlijnen van de nationale veiligheidsraad. Er is immers nog geen beslissing genomen over de heropstart van culturele evenementen en de voorwaarden daarrond.
“Het telkens moeten annuleren of uitstellen van voorstellingen heeft een grote impact op onze medewerkers, op onze cultuurpartners en alle mensen die een ticket hadden gekocht. We stellen de startdatum daarom eenmalig ver genoeg in de toekomst uit om ondertussen een aangepast cultuurseizoen te kunnen samenstellen, dat rekening houdt met de meest recente coronamaatregelen”, aldus Björn Siffer.
Nieuw ticketsysteem
Bij die seizoenstart en de piekverkoop die daarbij komt kijken, doken er de afgelopen jaren telkens wat problemen op. Om frustraties en teleurgestelde cultuurliefhebbers te vermijden, gaat de stad vanaf dit jaar in zee met een nieuwe softwareleverancier. Ticketmatic zal voortaan zowel de ticketverkoop voor het Cultuurcentrum als voor andere stadsdiensten faciliteren.
“Het uitstellen van de seizoensstart is al een grote domper, een turbulente start willen we dan ook zeker vermijden. Ticketmatic heeft een grote staat van dienst bij zowel grote als kleine cultuurhuizen in binnen- en buitenland en geeft ons de garanties dat er bij de piek bij de start van de ticketverkoop niets kan mislopen”, aldus Björn Siffer.
Nieuwe website
Cultuurliefhebbers surfen vanaf vrijdagochtend wél al naar een gloednieuwe website van het CCM. De oude website was dringend aan een vernieuwing toe om verschillende redenen. Belangrijkste verbeteringen zijn de efficiëntiewinst enerzijds (de achterliggende flow is een pak gebruiksvriendelijker) en de vernieuwde ‘look and feel’ anderzijds (de nieuwe website biedt veel meer beelden en maakt het uploaden van muziekfragmenten en video’s veel eenvoudiger).
“De nieuwe website toont fris en eigentijds aan. Een update was hoogstnodig, want het oud systeem vertoonde meer en meer problemen, waardoor het voor de medewerkers van het CCM erg moeilijk was om de informatie over voorstellingen aan te passen of beeldmateriaal toe te voegen”, legt Björn Siffer uit. “Dé belangrijkste verbetering is misschien wel het nieuwe planningssysteem, dat gekoppeld is aan ons nieuwe ticketsysteem.”
Op de website wordt het uitgebreid programma voor volgend seizoen opgenomen. Cultuurliefhebbers kunnen dus al grasduinen door het aanbod. “Met de lancering vandaag hopen we onze trouwe bezoekers te kunnen blijven prikkelen richting cultuurseizoen 2020-2021. Wat er effectief zal kunnen doorgaan, dat zal de toekomst uitwijzen. We zullen steeds kort op de bal spelen en communiceren via website, nieuwsbrief, Facebook en Instagram”, legt Siffer uit.
Het voorbije seizoen werd de website van het Cultuurcentrum 46 000 keer bezocht. Het is de beste bezochte site van een stadsdienst, na de website van de stad Mechelen zelf.