De coronaproblematiek stelt iedereen voor ongeziene uitdagingen, maar toch blijft de stad het noodzakelijk vinden om zoals voorheen de Mechelaars te betrekken bij het beleid. Voor de plannen om de Korte Veluwestraat verder te vergroenen en voor de heraanleg van de Onze-Lieve-Vrouwestraat, werd daarom telkens een webinar georganiseerd.
Meer en meer raken we gewoon aan het vergaderen via schermen. Maar om in grote groepen functioneel te vergaderen en conversaties te voeren, is een gewone videomeeting niet echt aangewezen. Er wordt dan nogal snel door elkaar gepraat. “Daarom is ook mogelijk om een webinar te organiseren, een online seminarie. Er zijn slechts enkele sprekers en de andere mensen volgen het evenement als gast. Via een aparte chatbox blijft het voor de gasten wel mogelijk om vragen te stellen. Organisatoren kunnen hun scherm delen, of bijvoorbeeld een video of presentatie tonen tijdens de uiteenzetting. Meer en meer raakt het systeem ingeburgerd bij onze stadsadministratie”, vertelt Marina De Bie, schepen van slimme stad.
“Ook voor bewonersvergaderingen zijn de webinars ideaal”, vult schepen Patrick Princen van communicatie, participatie en openbare werken aan. “Het betrekken van de Mechelaars bij de toekomstplannen van onze stad blijft cruciaal, ook in een periode waarin we niet fysiek bij elkaar mogen komen. Tijdens onze eerste twee virtuele bijeenkomsten, met betrokkenen van de projecten in de Korte Veluwestraat en de Onze-Lieve-Vrouwestraat, hebben we gemerkt dat het voor veel mensen voldoende is om de plannen te kennen. Een beperkte groep heeft vragen en bedenkingen. Die kunnen ze dan ook met ons delen. Dit soort bewonersvergaderingen staat nog in zijn kinderschoenen, maar ik ben alvast voorstander om deze manier van werken ook na corona door te trekken.”
Korte Veluwestraat
www.mechelen.be/korte-veluwestraat
Dit project kent een lang voortraject dat van onderuit gegroeid is. De wens van de bewoners was het omvormen van een versteende woonstraat naar een groene straattuin. De eerste fase kwam tot stand via subsidies vanuit het reglement ‘Klimaatneutrale initiatieven en buurten’. In het najaar van 2018 werd de eerst fase uitgevoerd, waarbij voornamelijk de parkeervakken en een deel van het trottoir naar plantenvakken werd omgevormd. Dit project kreeg in 2019 een prijs in het kader van ‘Operatie Perforatie’ van Aquafin.
Klimaatschepen Marina De Bie: “We waren het project van de bewoners van de Korte Veluwestraat van bij het begin zeer genegen. De straat ligt in een zeer versteend stuk van de binnenstad, met een hoge parkeerdruk. Het feit dat bewoners van de straat er zelf voor kiezen om hun parkeerplaatsen op te offeren om groen te creëren, is een zeer duurzame keuze. Voor ons was dit ook een kans om de straat als testcase te gebruiken om in de toekomst nog veel meer straten grondig te ontharden en te vergroenen.”
Schepen van openbare werken en natuur- en groenontwikkeling Patrick Princen: “Het huidige ontwerp bouwt verder op de principes van de groene tuinstraat: de straat krijgt een woonerfinrichting met gezaagde kasseien. Waar auto’s moeten kunnen rijden voor laden en lossen worden de kasseien ingecementeerd, in het midden van het karrenspoor en tussen de plantvakken wordt een grasvoeg voorzien. Daarnaast worden extra fietsenstallingen voorzien, worden de plantvakken gebruikt voor het bufferen van regenwater en worden de bestaande plantzones nog uitgebreid.”
Los van enkele praktische vragen waren de deelnemers aan de webinar duidelijk enthousiast over het plan. De stad gaat nu op zoek naar een aannemer om de werken uit te voeren. Met wat meeval kunnen die eind dit jaar van start gaan.
Onze-Lieve-Vrouwestraat
www.mechelen.be/olv-straat
Het ontwerp van de Onze-Lieve-Vrouwestraat bouwt voort op het traject rond de tijdelijke invulling dat voorheen in samenwerking met de handelaars werd gelopen. De nadruk blijft dan ook sterk liggen op beleving en winkelen. De keuze om de straat autoluw te maken, zorgt ervoor dat er extra ruimte is voor andere zaken: een straat op maat van de actieve weggebruiker met veel plaats voor ruime groene zones, maar ook met laad- en loszones op strategische plaatsen om het beleveren van de handel- en horecazaken te vergemakkelijken.
Schepen van economie Greet Geypen: De heraanleg van de Onze-Lieve-Vrouwestraat is een belangrijk project. Niet alleen als stadsvernieuwingsproject, maar ook in het kader van de versterking van ons kernwinkelgebied. We willen dit op een hoogstaande en kwalitatieve manier doen. We hebben gekozen voor een soortgelijke bestrating zoals in de Bruul, om ook visueel duidelijk te maken dat de Onze-Lieve-Vrouwestraat in het kernwinkelgebied ligt. Anderzijds willen we ook dat de winkelstraten hun eigen identiteit behouden, daarom voorzien we in de Onze-Lieve-Vrouwestraat bijvoorbeeld een ander soort groen.”
Ook op dit ontwerp waren de reacties in grote mate positief. De meeste bemerkingen die er waren, gingen over de inplanting van de plantvakken enerzijds en de laad- en loszones anderzijds. Laden en lossen blijft mogelijk in de hele straat, zoals dat ook in de wegcode voorzien is. Met de specifieke zones maken we het gemakkelijker en zorgen we er voor dat ook leveringen met vrachtwagens kunnen gebeuren zonder dat doorgaand verkeer al te vaak gehinderd wordt.
Schepen Patrick Princen: “Op dit moment worden enkele mogelijke aanpassingen bekeken naar aanleiding van vragen hierover. Het gaat dan bijvoorbeeld om een vraag rond het verplaatsen van een laad- en loszone, een plantvak of een zone voor fietsenstallingen. De vrijheidsgraden zijn uiteraard beperkt, maar in de mate van het mogelijke worden deze vragen in het definitieve ontwerp verwerkt.”
De tijdelijke inrichting wordt voorzien vanaf 1 juli 2020, op het moment dat de straat ook autoluw wordt. De definitieve heraanleg gaat van start na het bouwverlof in 2021. Eerder was februari 2021 vooropgesteld, maar omwille van de coronacrisis is de startdatum een halfjaar verlaat. “We geven de getroffen handelaars de kans om weer te groeien, om hun zaak te laten floreren. Hinderlijke werkzaamheden voor de deur is niet iets wat ze dan meteen kunnen gebruiken”, klinkt het bij de stad.