Stad Mechelen voorziet als onderdeel van het project deelmobiliteit in flankerende maatregelen voor diegene die voor hun verplaatsingen een ecologisch en duurzamer alternatief kiezen. Het subsidiereglement om de modal shift te faciliteren gaat in vanaf 1 mei 2020.
“We willen de Mechelaar laten proeven van de verschillende alternatieven voor duurzame mobiliteit en door deze 3 subsidies in het leven te roepen, ligt de drempel lager om zich op een andere wijze te verplaatsen,” verduidelijkt schepen van Mobiliteit Vicky Vanmarcke.
Stad Mechelen investeert op drie niveaus. Een mobiliteitsbudget voor mensen die hun nummerplaat inleveren. Een subsidie voor de aankoop van een elektrische particuliere deelwagen. Tot slot neemt de stad de instapkost op zich voor Mechelaars die zich aansluiten bij een autodeelorganisatie.
Mobiliteitsbudget voor Mechelaars die hun nummerplaat inleveren
Onder flankerende maatregelen verstaan we onder andere het reeds gecommuniceerde mobiliteitsbudget van maximum 250 euro dat bij de inlevering van de nummerplaat kan worden aangevraagd. Indien je voldoet aan de voorwaarden kan je kiezen om dit bedrag te gebruiken voor de aankoop, huur of lease van een fiets ( elektrisch, bakfiets, motorfiets) een bus- of treinabonnement of eventueel de abonnementskosten voor een van de deelmobiliteit opties in de stad, zoals bijvoorbeeld Cambio en Mobit. Per gezin kan slechts 1 subsidieaanvraag ingediend worden, verschillende facturen of betalingswijzen mogen samen ingediend worden om tot dit maximumbedrag van 250 euro te komen.
“We hebben sinds de bekendmaking eind december reeds 42 Mechelaars die zich via e-mail of via het meldingsformulier op de website hebben aangemeld voor het mobiliteitsbudget. Dat geeft ons toch de indruk dat er heel wat interesse is bij de Mechelaars en dat het bezit van een wagen in vraag wordt gesteld.”, vertelt schepen Vanmarcke enthousiast.
Mechelaars krijgen push voor aankoop elektrische deelwagen
Gezien het wegvallen van de Vlaamse subsidie voor de aankoop van een elektrische wagen subsidieert de stad ook de gezamenlijke aankoop van een elektrische deelwagen tot 3.000 euro. Sinds het proefproject delende buurten hebben gezinnen aangegeven dat ze het delen van een wagen in hun buurt of wijk wel zien zitten. Met deze subsidie moedigen we particuliere autodeelgroepen aan de overstap te maken naar een elektrische wagen en zo mee te helpen aan een duurzame mobiliteitsoplossing. Het subsidiebedrag is afhankelijk van de cataloguswaarde. Het maximale subsidiebedrag is 3000 euro. Voor een wagen vanaf 31.000 tot 50.000 euro cataloguswaarde daalt de subsidie naar 2000 euro. Voor wagens boven de 50.000 euro wordt geen subsidie meer voorzien. De subsidieregeling is geldig voor 2020 en 2021.
Stad betaalt automatisch eerste jaar instapkosten/lidmaatschap bij aansluiting van een autodeelorganisatie
De instapkosten op een platform voor deelwagens, zoals Cambio, worden het eerste jaar automatisch op de conto van de stad genomen. Wanneer nieuwe Cambio leden aansluiten betalen ze de 35 euro aan instapkosten dus niet. Deze subsidie wordt rechtstreeks aan de autodeelorganisatie betaald door Stad Mechelen, hier dient de nieuwe gebruiker niets voor te doen.
Voor particuliere autodeelgroepen neemt Stad Mechelen voor oude en nieuwe groepen het jaarlijks lidgeld voor haar rekening en dit tot een maximum van 10 euro per jaar tot 2022.
“Uiteraard willen we ook onze ambassadeurs, van de huidige Cambio en cozycar gebruikers op dit moment, belonen door hen eenmalig een gelijkaardig voordeel te geven en hun abonnementskosten van de komende maanden of lidgeld terug te betalen met een maximum van 35 euro. Op die manier verspreiden ze nog meer de boodschap om aan autodelen te doen.” besluit Mobiliteitsschepen Vicky Vanmarcke.
Alle info kan je terugvinden vanaf 1 mei 2020 op mechelen.be/mobiliteitsbudget
Op 20 september, aan de start van de Week van de Mobiliteit, lanceert Mechelen tot slot zijn campagne Deelmobiliteit die gepaard gaat met #2800deelt.