Het Mechels stadsbestuur wil de Mechelenbon, dat is een cadeaubon die je kan inruilen bij lokale handelaars, digitaliseren. Het doel is om de werking van de Mechelenbon te vereenvoudigen en te automatiseren en de groei hiermee te stimuleren. De digitale Mechelenbon moet gebruiksvriendelijker worden voor alle betrokkenen. De stad wil hiermee ook de Mechelse bedrijven bereiken om de Mechelenbon als relatiegeschenk in te zetten.
De Mechelse cadeaubon werd in 2014 ingevoerd om de lokale economie te promoten. De bons, die te koop zijn bij Visit & UiT in Mechelen, hebben een waarde van 5, 10 of 20 euro en kunnen gebruikt worden bij zo’n 230 Mechelse handelaars.
Het aanmaken, drukken, activeren, verkopen en uitbetalen van deze bon is echter een arbeidsintensief proces waarbij verschillende diensten betrokken zijn. Het stadsbestuur wil inzetten op de promotie van de Mechelenbon bij een breed publiek en denkt daarom aan een digitaal verkoopkanaal. De stad lanceert begin mei een bestek voor de vernieuwde Mechelenbon, die een groter gebruik mogelijk moet maken
Mechelenbon stimuleert de economie
“De Mechelenbon is een succes en stimuleert de economie in de stad. Maar met de papieren versie botsen we op onze limieten. Er is nood aan een digitale bon die handig is in gebruik voor handelaars, stadsdiensten, bedrijven…”, aldus economieschepen Greet Geypen.
“De digitale Mechelenbon heeft een aantal praktische voordelen en het gebruik ervan zal ook laagdrempelig zijn voor de shoppers. Op die manier hopen we iedereen, ook mensen die het niet gewoon zijn om digitaal te werken, te verleiden om de digitale bon te gebruiken. Een papieren variant blijft daarnaast wel bestaan om de lat niet meteen te hoog te leggen”, klinkt het bij Marina De Bie, schepen van slimme stad.
Groot potentieel
Gezien de grote manuele werklast van het verkoopproces werd tot op heden de verkoop naar bedrijven toe afgehouden. “Nochtans is er een groot potentieel bij de bedrijven. Zij zouden de bon cadeau kunnen doen aan werknemers of als geschenk aan zakenrelaties. De stad heeft alvast het goede voorbeeld gegeven en al haar medewerkers een bon van 10 euro geschonken als bedanking voor hun inzet en flexibiliteit in deze bizarre tijd. Geld dat terugvloeit naar onze lokale handel en horeca. Ik doe reeds nu een warme oproep naar de Mechelse bedrijven om de Mechelse handel & horeca te ondersteunen door in de toekomst de nieuwe bonnen in te zetten”, aldus Greet Geypen.
Martkbevraging
Dit project kadert in het Programma Innovatieve Overheidsopdrachten (PIO) van het Departement Economie, Wetenschap en Innovatie (EWI) van de Vlaamse overheid. De Stad Mechelen diende een dossier in voor de digitalisering van de Mechelenbon. Via het PIO-programma kon Stad Mechelen gebruik maken van de diensten van consultancy-bedrijf PwC om een behoefteanalyse en een marktconsultatie uit te voeren. De expertise van EWI i.v.m. innovatieve aanbesteding was zeer waardevol bij de opmaak van het bestek. Een aantal handelaars werden inmiddels bevraagd.
Stad Mechelen heeft veel voorbereidend werk gedaan, voorafgaand aan dit PIO-project. Zo werd een functionele analyse gemaakt van de vereisten van de bon en het verkoop- en inningssysteem. Schepen Marina De Bie licht toe: “Tijdens deze analyse werden de huidige processen in kaart gebracht met betrekking tot de verkoop, uitgifte en terugbetaling van de papieren Mechelenbon. De meerwaarde van het project is dat de stad op een efficiëntere manier met minder inspanningen voor de gebruikers en verbruikers, cadeaubonnen kan aanbieden. De Mechelenbonnen moeten via meerdere kanalen aangekocht kunnen worden, ook digitaal.”
Geen kant-en klare oplossing beschikbaar
Tijdens een voortraject werd ook al de markt bevraagd over eventuele oplossingen. Hieruit blijkt dat de op de markt beschikbare oplossingen niet aan alle behoeften van de stad voldoen. Er bestaan wel diverse systemen die inspiratie bieden en deeloplossingen kunnen leveren voor de uitdaging. In totaal reageerden elf bedrijven op de marktconsultatie die begin dit jaar werd gepubliceerd. De partij die intekent zal dus de digitale Mechelenbon nog moeten ontwikkelen.
“De digitale Mechelenbon moet tegemoet komen aan heel wat eisen en tevens het cadeau-aspect bewaren. Het moet tevens meer kansen bieden aan de lokale handelaars. Ook in het kader van de handel en horeca post coronatijdperk kan de digitale Mechelenbon een belangrijke rol spelen”, zegt Greet Geypen.
Geïnteresseerde ontwikkelaars kunnen hun offertes indienen tot eind mei. De goedkeuring van de gunning wordt eind juni verwacht. De lancering van de digitale bonnen is na de zomer voorzien.
Mechelse bedrijven die interesse hebben om de Mechelenbon in te zetten als relatie- of personeelsgeschenk, kunnen voor meer informatie terecht bij de dienst Economie: economie@mechelen.be.