De stad, de handelsorganisatie Mechelen Meemaken, UNIZO en Voka maken werk van een actieplan voor de heropleving van de handel en horeca na de coronacrisis. Hiervoor werden er verschillende brainstormmomenten georganiseerd tussen de verschillende betrokkenen. Het actieplan bevat vijf pijlers: Economische maatregelen, communicatie, evenementen, bereikbaarheid en de Mechelenbon.
Mechelen maakt nu reeds werk van het post-coronatijdperk. Samen met Mechelen MeeMaken, UNIZO en Voka, werd er de afgelopen dagen hard gewerkt aan de opmaak van het actieplan ter ondersteuning van de Mechelse handel en horeca.
“Met het stadsbestuur zijn we volop bezig met de post corona-periode. We werken aan een globaal actieplan en dit plan voor handel en horeca moet nu reeds een antwoord bieden op de centrale vraag: welke maatregelen/initiatieven kunnen de stad en Mechelen Meemaken nemen om onze handel en horeca, na afloop van de coronacrisis, te steunen”, aldus burgemeester Alexander Vandersmissen. “Hopelijk kunnen we binnen afzienbare tijd de maatregelen tegen de verspreiding van het virus afbouwen. Op dat moment moeten we helemaal klaar staan om ons lokaal handelsapparaat terug op te starten.”
In samenspraak met alle betrokken actoren
“Het coronavirus dwingt ons om uit onze comfortzone te komen en out of the box te denken. We zien al dat verschillende ondernemers creatief bezig zijn om intussen toch wat inkomsten te genereren. Dat is uiteraard een tussenoplossing. Het actieplan werd opgemaakt in samenspraak met alle betrokken actoren en bevat een aantal maatregelen met als doel onze handel en horeca terug op de rails te zetten na de crisis. We moeten hierbij allemaal aan hetzelfde zeel trekken en een goede voorbereiding is hierbij cruciaal”, legt Greet Geypen, als schepen bevoegd voor lokale economie de opzet van het plan uit.
Vijf pijlers
Het actieplan bevat vijf pijlers: economische maatregelen, communicatie, evenementen, bereikbaarheid en de Mechelenbon.
Het actieplan omschrijft in eerste instantie de economische maatregelen die genomen werden door de stad. Met betrekking tot handel en horeca gaat het hierbij concreet over het niet heffen van de promotaks in 2020, de concessies die de stad niet zal aanrekenen aan huurders van de stad en het niet aanrekenen van innames van het openbaar domein. Ook worden alle lopende facturen opgeschort.
Communicatiecampagne: “Smoelen van onze Lokale Handelaars”
Een tweede belangrijke pijler van het actieplan betreft de communicatie. Daarbij wil de stad een gezicht geven aan de lokale handel en horeca. Dit door middel van de opmaak van een ‘smoelencampagne’, waarbij op geregelde tijdstippen een Mechelse ondernemer in de kijker gezet wordt.
“Met deze communicatiecampagne stellen we onze lokale handelaars centraal en willen we hen een platform geven om het lokaal shoppen te promoten. Wij hopen dat het onze inwoners meer dan ooit aanzet om hun aankopen lokaal te doen. Onze handel en horeca zijn het hart van onze stad en onze inwoners hun zuurstof. Vandaag is lokaal shoppen echt een teken van burgerzin en solidariteit”, klinkt het bij Greet Geypen.
“Veel mensen gaan de komende maanden veel tijd spenderen in eigen land. Vakanties worden geannuleerd, vele activiteiten gaan niet door. Maar de Mechelse handelaars staan klaar om – eens het weer veilig is – de klanten met open armen te ontvangen.
De uitwerking van de campagne bekijken we samen met de dienst Economie. Belangrijk is om prioriteiten te stellen en de communicatie en evenementen op elkaar af te stemmen”, klinkt het bij Geert Milis van Mechelen MeeMaken.
Een eerste initiatief werd hierbij al genomen door de lancering van de website www.hamstereninmechelen.be. Ook UNIZO schaart zich achter deze campagne: “Voor ons staat het belang van de lokale handelaars altijd centraal. We willen een eenduidige en duidelijke communicatie ‘laat onze lokale handelaars niet in de steek’. Zij zijn het hart en de motor van de dynamiek in de stad”, aldus voorzitter van UNIZO Mechelen Filip Jacobs.
Zondagopeningen in 2020 en 2021
Als derde pijler wordt er ook gekeken naar evenementen. Daarbij is beslist om handels- en horecazaken in Mechelen, elke eerste zondag van de maand te laten openen. Concreet komt dat voor 2020 neer op een goedkeuring van vijf extra afwijkingen.
Ook in 2021 zullen winkels telkens de eerste zondag van de maand open zijn. “Door deze bijkomende openingen is er een betere spreiding van bezoekers, zijn we er maximaal voor onze klanten en zorgen we ook op zondag voor een betere beleving van de stad”, aldus Geert Milis.
Mechelen Feest, onder leiding van Kristof Calvo, engageerde zich om tijdens shoppingsmomenten voor extra beleving in de stad te zorgen. Naast de gekende grote evenementen wordt in 2020 en 2021, zodra het kan, ingezet op lokale initiatieven op plekken en pleinen in de stad. “We bekijken op welke manier Mechelen MeeMaken en Mechelen Feest kunnen samenwerken teneinde samen acties op te zetten en te organiseren, zoals bijvoorbeeld animatie op horecapleinen. Daarnaast werken we met het evenementenloket een fast lane procedure uit voor lokale initiatieven van horeca en handel. De feestelijkheden naar aanleiding van het Torenjaar staan nu even on hold, maar zodra die hervatten, zal dat ook heel wat kunnen betekenen voor handel, horeca en toerisme”, aldus Kristof Calvo.
Horeca Shuttle en extra Shopping Shuttle op zondag
Tijdens de komende koopzondagen zal ook de Shopping Shuttle ingezet worden. Vanuit Mechelen MeeMaken en UNIZO wordt bovendien het idee van een Horeca Shuttle gelanceerd. Dit betekent concreet dat de Shopping Shuttle op zaterdag tot 24 uur rijdt en bezoekers aan de Mechelse horeca naar hun wagen brengt. Filip Jacobs: “Deze Horeca Shuttle moet een extra impuls geven aan het horecaleven en zorgt ervoor dat mensen de auto aan de rand van de stad gratis kunnen parkeren.”
Mechelenbon promoten bij lokale bedrijven
Als laatste pijler om de handel en horeca te steunen, werd de Mechelenbon besproken. De stad gaat gesprekken aanknopen met Mechelse bedrijven en andere actoren, om de mogelijkheid te bekijken om de Mechelenbonnen ook te gebruiken als bijvoorbeeld relatiegeschenk.
Onder impuls van handelaarsorganisatie Mechelen MeeMaken werd de website hamstereninmechelen.be opgemaakt. Deze webshop informeert je hoe je toch online aankopen kan blijven doen bij Mechelse zaken of cadeaubonnen kan aanschaffen.
foto: Radio Reflex