Om het isolement en de vereenzaming van ouderen en zorgbehoevenden in deze periode enigszins te remmen, zet het stadsbestuur tal van acties op het getouw. Op de website van de stad kunnen verenigingen en geëngageerde Mechelaars hun eigen acties alvast bekendmaken. Al 205 Mechelaars hebben zich geregistreerd als vrijwilliger.
Mechelen toont zich dezer dagen van zijn warmste kant. Stadsbestuur en Mechelaars surfen samen op een golf van solidariteit door de stad. Aangezien iedereen, maar zeker de risicogroepen, maximaal fysiek contact moet vermijden, is hulp voor een aantal onder hen absoluut welgekomen.
“Zo zullen onze medewerkers van de lokale dienstencentra hun meest kwetsbare bezoekers thuis opvolgen, zodat ook zij ondersteund blijven in deze dagen. Zij die kwamen eten in de dienstencentra kunnen vanaf nu elke dag om 11 uur een maaltijd afhalen in de lokale dienstencentra Den Abeel, Den Deigem en De Schijf. Deze maaltijden kunnen thuis worden opgewarmd”, zegt schepen van welzijn Gabriella De Francesco.
brieven en tablets
“We roepen de kinderen in Mechelen op om ook de volgende weken massaal brieven, tekeningen en filmpjes naar de senioren in onze rusthuizen te sturen! Dat kan ook digitaal naar communicatie@zbrivierenland.be. In onze rusthuizen voorzien we bovendien tablets met de nodige software voor videochats. Zo hoeven de bewoners hun (achter)kleinkinderen niet uit het oog te verliezen zolang de opgelegde maatregelen van kracht zijn. We hopen dat dit de verplichte afzondering toch een beetje draaglijker maakt”, stelt schepen De Francesco.
De stad gaat ook gericht senioren bevragen naar eventuele noden. Het gaat dan bijvoorbeeld om hulp bij boodschappen of het uitlaten van de hond. “De kaartjesactie loopt intussen als een trein. In totaal hebben we al bijna 20.000 burenkaartjes verdeeld op 2 dagen”, vertelt burgemeester Alexander Vandersmissen. Met een kaartje in de bus bieden Mechelaars hun hulp aan om boodschappen te doen voor wie dat moeilijk is of voor bijvoorbeeld een telefonische babbel. Wie zich aangesproken voelt om mee te doen kan het kaartje downloaden via www.mechelen.be/helpanderenmechelen.be/helpanderen. Op deze pagina worden de komende dagen en weken trouwens nog veel meer acties gebundeld.
205 vrijwilligers
Ook andere Mechelaars kunnen hun steentje bijdragen. Op de website van de stad werd een oproep gedaan naar mensen die mee willen inspringen in de zorg, wat de Mechelse vrijwilliger kan betekenen voor buren of kennissen. Vandaag hebben al 205 vrijwilligers zich geregistreerd via www.mechelen.be/meldjeaanmechelen.be/meldjeaan.
De volgende uren en dagen worden vrijwilligers gecontacteerd om te kijken waar ze kunnen helpen.
De stad lanceert via een link op de stedelijke website een nieuw online platform, in samenwerking met vrijwilligersmatcher en burenmatcher giveaday.be. “Op die manier zullen we nog efficiënter en gerichter vrijwilligers en hulpbehoevende Mechelaars kunnen koppelen. Belangrijk is ook dat we vrijwilligers goed informeren hoe ze kunnen helpen en welke regels ze hierbij in acht moeten nemen”, stelt Vandersmissen.
“We staan natuurlijk ook open voor ideeën van verenigingen en geëngageerde Mechelaars, maar roepen hen op om hun acties zoveel mogelijk met ons af te stemmen. De acties van de stad houden immers steeds rekening met de nieuwste richtlijnen. Op die manier kunnen we ervoor zorgen dat alles veilig verloopt. Een overzicht van initiatieven zal up-to-date worden gehouden op de website van de stad”, zegt schepen De Francesco.
“We zijn ervan overtuigd dat we met deze initiatieven die het opgelegde isolement doorprikken voor veel mensen samen het verschil kunnen maken. Mechelen staat bekend om zijn inclusief beleid. In tijden van nood wil Mechelen zijn reputatie meer dan ooit bewijzen. Zoals steeds doen we dat samen met de Mechelaars”, aldus nog de burgemeester. Mechelaars een hart onder de riem steken kan ook op sociale media via #2800tegencorona.
Voor alle hulpvragen en hulpaanbod kunnen Mechelaars telefonisch contact opnemen met het callcenter van de stad op het gratis nummer 0800 20 800.
Aangepaste dienstverlening in het Sociaal Huis
In het sociaal huis is er een mix van eigen dienstverlening (Maatschappelijk assistenten, ID–team, opvoedingswinkel, …) en dienstverlening van externe partners.
Quasi alle externe partners hebben gezien de situatie hun spreekuren geannuleerd, met uitzondering van het Family Justice Centrum en het consultatiebureau van Kind en Gezin dat zich beperkt tot noodzakelijke dienstverlening zoals vaccinatie.
De maatschappelijke dienstverlening wordt beperkt tot telefonisch contact. De afspraken met maatschappelijk assistenten gaan enkel fysiek door wanneer het niet anders kan. Ook de openingsuren wijzigen tot en met 5 april. Receptie en ID-team zijn bereikbaar, begeleiding door maatschappelijk assistenten wordt aangepast verdergezet.