De renovatie van Battelbrug koste meer dan een half miljoen euro. Het heeft bloed, zweet en tranen gekost om de brug optimaal te laten werken. In de beginfase na de renovatie bleek het mechanisme bij warm weer niet optimaal te werken. Na extra aanpassingen in 2018 was de brug uiteindelijk helemaal hersteld en deden zich weinig defecten voor.
Eén van de voorwaarden om de goede werking te garanderen is o.a. dat er geen zwaar verkeer over de brug rijdt. Er staat dan ook een verbodsteken voor vrachtwagens van +3,5 ton. Dit verbodsteken wordt af en toe genegeerd en dat kan nefaste gevolgen hebben voor de brug.
In 2018, na de grondige herstellingswerken van Battelbrug, kaartte N-VA gemeenteraadslid Anne Delvoye aan dat er regelmatig zwaar verkeer over de brug rijdt. Ze vroeg om de nodige maatregelen te treffen. Het stadsbestuur ging toen in overleg met de Vlaamse Waterweg. Beide partijen verklaarden zich bereid om verder te onderzoeken of er maatregelen nodig waren.
Tijdens afgelopen krokusvakantie was de brug defect tijdens de ochtendspits. In vakantieperiodes is het er minder druk en bleef de hinder beperkt.
“Dit nieuwe defect, spoorde me aan om op de gemeenteraad van afgelopen maandag het stadsbestuur te bevragen over de stand van zaken”, aldus Delvoye. Schepen Patrick Princen kondigde tijdens de gemeenteraad aan dat er ANPR-camera’s besteld werden en dat deze geplaatst worden in april 2020.
“Om hinder te vermijden zowel voor de binnenvaart als voor woon-werkverkeer, voetgangers en fietsers is het belangrijk om de goede werking van deze brug in ere te houden”, vindt Delvoye. “Ik ben tevreden met deze beslissing. Hardleerse vrachtvervoerders moeten beseffen dat het niet kan om over deze brug te rijden. Defecten zoals we die gekend hebben in het verleden kunnen we in Battel missen als kiespijn.”