Mechelen bouwt verder aan de toekomst. In een stedelijke context, waarin de open ruimte schaars is, speelt mobiliteit een belangrijke rol. Mobiliteit is dan ook een speerpunt voor het Mechels stadsbestuur. Enerzijds wil Mechelen dé Fietsstad van Vlaanderen worden, anderzijds wil dit stadsbestuur de absolute koploper worden inzake deelmobiliteit.
“Al van bij het begin van deze legislatuur is duidelijk dat we op vlak van mobiliteit een versnelling hoger willen schakelen,” vertelt burgemeester Alexander Vandersmissen. “Naast de introductie van de fietszone en de ambitieuze plannen rond ‘Mechelen Fietsstad’, maken we nu werk van de tweede pijler: de uitbouw van een performant en klantvriendelijk aanbod van deelmobiliteit.”
Delen is het nieuwe hebben
Om Mechelen echt op de kaart te zetten als deelmobiliteitsstad wordt deze bestuursperiode maar liefst 1.845.385 euro geïnvesteerd. “We zetten zowel in op deelwagens, deelfietsen als op deelsteps. Eind vorig jaar hebben we de bestekken voor de deelwagens en de deelfietsen uitgeschreven en ondertussen zijn deze gegund. Voor de deelsteps werken we met een reglement waar aanbieders op kunnen intekenen,” legt Vanmarcke uit, “Op deze manier willen we mogelijke wildgroei van aanbieders en een overaanbod van rondslingerende steps tegengaan.”
Deelmobiliteitssystemen bieden een oplossing aan het toenemend aantal verplaatsingen en innames op het openbare domein. Mechelen zal de komende jaren immers blijven groeien. De nieuwe wijken aan Komet, Keerdok en op langere termijn Ragheno gaan heel wat nieuwe inwoners en bezoekers naar onze stad lokken. Het is daarbij cruciaal om een alternatief aan te bieden voor de eigen particuliere wagen, één deelwagen vervangt immers tot tien privéwagens. Bovendien is een deelwagen ook verzekerd van een eigen parkeerplaats.
Marina De Bie, schepen van duurzaamheid en klimaat vult aan: “Ruim 20% van de totale CO2-uitstoot van onze stad wordt veroorzaakt door mobiliteit, bovendien is dit overal de enige sector waar de uitstoot de afgelopen jaren is blijven stijgen. De klimaatimpact van onze verplaatsingen moet dus drastisch naar beneden. Onze ambities rond deelmobiliteit zijn samen met de ambitie om dé fietsstad te worden, de belangrijkste acties op dat vlak. We werken hiermee ook aan de gezondheid van de Mechelaar: minder vervuilende verplaatsingen betekent ook betere lucht om in te ademen!”Vanmarcke: “We willen mensen die in de mogelijkheid zijn om hun eigen wagen in vraag te stellen de kans geven om dit ook effectief te doen. Door een multimodale mix kunnen zij immers vaak via deelmobiliteit en het openbaar vervoer in hun verplaatsingen voorzien. Zo willen we een antwoord bieden op de toenemende parkeer- en filedruk op onze wegen. Tegelijk ontlasten we het openbaar domein.”
Ruim 750.000 euro voor deelfietsen
In Mechelen Fietsstad kunnen deelfietsen natuurlijk niet ontbreken. Als stad waren we de voorbije jaren al koploper qua gebruik. Die positieve evolutie willen we verder versterken. Hiervoor is een totaalbudget van 778. 860 euro.
Mobit
Na een succesvol pilootproject is na de marktbevraging beslist om verder in zee te gaan met de groene fietsen van Mobit. Er is een samenwerking voor minimaal drie jaar afgeklopt en Mobit komt met méér fietsen en een nog verder verbeterde service voor de gebruikers. We gaan van 200 naar 300 fietsen en werken naast het free float systeem met 3 dropzones per dorp en wijken.
De ambitie reikt echter nog verder. We willen in de toekomst elke Mechelaar op de (deel)fiets krijgen. Zo wordt Mechelen een échte fiets- en deelstad. Daarom voorzien we tegen 2023 nog een verdere groei tot 500 deelfietsen.
Blue-bike
Naast het succes van de Mobit-fietsen blijkt Mechelen ook één van de meest succesvolle Blue-bike-steden. Momenteel hebben we 104 Blue-bikes aan het station, station Nekkerspoel en op de Veemarkt. We blijven ook hier ambitieus en willen zeker in het kader van de vernieuwde stationsomgeving nog werk maken van extra aanbod. We blijven ook werken met het derdebetalerssyteem waarbij de kostprijs gedeeld wordt door de gebruiker, de Vlaamse Overheid en Stad Mechelen.
Bakfietsdelen
Het proefproject rond het delen van de elektrische bakfietsen van Cargoroo draait op volle toeren. Sinds de start van het proefproject hebben zich ondertussen 231 geïnteresseerden aangemeld. Na de zomer bekijken we hoe we het bakfietsdelen stadsbreed kunnen verspreiden.
Deelsteps
Het proefproject met de deelsteps in de tweede helft van 2019 was een succes. “Met 11.436 ritten in vier maanden tijd is duidelijk geworden dat de Mechelaars deelsteps een relevante aanvulling vinden op het bestaande aanbod van deelmobiliteit. Door een reglement uit te werken waarmee we 200 deelsteps toelaten in onze straten, willen we het systeem op maat van Mechelen boetseren,” legt schepen Vanmarcke uit. “Momenteel laten we nieuwe aanvragen van aanbieders binnenkomen nadat begin dit jaar Circ werd overgenomen door de internationale speler Bird en de voorziene samenwerking hierdoor werd stopgezet.”
Mechelen wordt koploper in deelwagens
Eén deelwagen kan tot tien particuliere wagens vervangen. Het is dan ook cruciaal om het aantal deelwagens in onze stad significant te verhogen. Vandaag is Mechelen reeds de vierde stad in Vlaanderen wat betreft autodelen, de ambitie is duidelijk: Mechelen wil hierin koploper worden. Hiervoor is een investering van 961.525 euro voorzien en is na de marktbevraging besloten om de samenwerking met Cambio verder te intensifiëren. Er komen veel meer deelwagens waarvan de overgrote meerderheid (85%) tegen 2024 elektrisch zal zijn. Bovendien worden de wagens strategisch verspreid over het hele grondgebied.
“Deze week breiden we de vloot uit met een twintigtal wagens. Midden maart komen daar dan nog eens 20 extra wagens bij. We houden de vinger aan de pols en bekijken waar en op welke termijn extra deelwagens nodig zijn,” legt Vanmarcke uit. “De bedoeling is om verder te groeien en op deze manier de omslag te maken.”
Flankerende maatregelen en informatiecampagne
De drempel om te kiezen voor autodelen moet zo laag mogelijk zijn. We willen de Mechelaars in samenwerking met partners als Cambio en autodelen.net dan ook grondig informeren. Hiervoor wordt de komende maanden een intensieve informatiecampagne voorbereid.
Bovendien wordt ook werk gemaakt van flankerende maatregelen en worden mensen die hun nummerplaat inleveren voorzien van een mobiliteitsbudget van 250 euro. “Het is de bedoeling dat men dit bedrag dan gaat gebruiken voor alternatieve vervoersmodi. Zo kunnen Mechelaars investeren in een abonnement voor deelwagens of het openbaar vervoer. Ook investeringen in (elektrische) fietsen of bakfietsen kunnen natuurlijk,” legt schepen Vanmarcke het systeem uit.
Om in aanmerking te komen voor het mobiliteitsbudget van maximaal 250 euro dient de Mechelaar een online aanvraagformulier op de website van Stad Mechelen in te vullen. De aanvrager toont aan dat binnen het gezin op hetzelfde adres een Belgische nummerplaat werd geschrapt. Alsook levert de aanvrager betalingsbewijzen binnen voor de aankoop van een gekozen alternatief vervoersmiddel of vervoersmodi. De subsidieaanvraag inclusief de facturen of betalingsbewijzen dienen te gebeuren maximaal 12 maanden na de schrappingsdatum (na september 2019). We starten hiermee vanaf 1 april 2020.
Op 31 maart om 20u in Het Predikheren organiseert autodelen.net met de verschillende autodeel-organisaties in Stad Mechelen een algemene infosessie rond deelwagens met testritten.